Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-03-18

H&M: Jämförbar försäljning om +13,8 % väntas i februari - SIX

(Omsändning av nyhet på grund av felaktig radbrytning)

Månadsförsäljning i lokala valutor och inklusive moms.

Februari, % Snitt Median Högst Lägst # 12/13
----------------------------------------------------------------------Total 13,8 14,0 16,7 11,0 11 5,0

Kvartalsförsäljning i svenska kronor exklusive moms.

1 kv, Mkr Snitt Median Högst Lägst # 12/13
----------------------------------------------------------------------Försäljning 32.321 32.350 32.660 31.799 10 28.392

Källa: Inquiry Financial

(SIX) Efter ett blandat utfall för branschstatistiken under
februari väntas H&M:s totala försäljning stiga med 13,8 procent under
månaden. Det visar en analytikerenkät med 13 deltagande analytiker.

Då februari också innebär slutet för det första kvartalet är också
försäljningen för hela perioden exklusive moms av intresse för
investerare. Marknaden väntar sig att försäljningen under det första
kvartalet uppgick till 32.321 miljoner kronor.

Siffror från svenska HUI visade att den inhemska klädhandeln sjönk
med 1,6 procent under februari. Den tyska motsvarigheten,
Textilwirtschaft, pekar på en branschförsäljning som steg 5 procent i
Tyskland, som är H&M:s största marknad dit cirka 21 procent av
bolagets totala försäljning går.

I en kommentar till den svenska branschstatistiken uppgav Mikael
Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, att "februari är
den minsta försäljningsmånaden på året, inklämt mellan vinterns slut
och innan vårhandeln kommit igång, varför inga slutsatser egentligen
kan dras av utfallet".

Både H&M:s försäljning under januari och december, som också ingår
i klädkedjans brutna första kvartal, har inkommit i linje med
förväntningarna. I samband med bokslutet för 2012/2013 uppgav H&M i
rapporten att de hade fått en bra start på räkenskapsåret 2013/2014.
I ett uttalande till den franska tidningen Le Figaro gav H&M:s vd
Karl-Johan Persson i slutet på februari bedömningen att lönsamheten
är på väg att förbättras.

Vid utgången av februari hade H&M 3.192 butiker. Det kan jämföras
med de 3.132 butiker klädkedjan hade vid slutet av räkenskapsåret
2012/2013 samt de 2.818 butiker H&M hade i slutet av februari för ett
år sedan. Det motsvarar en ökning i antalet butiker på 13,3 procent
under det senaste året.

H&M presenterar sin försäljningsrapport på måndagen den 17 mars
klockan 08.00.

Siffrorna i tabellerna har samlats in och sammanställts av Inquiry
Financial / Thomson Reuters.

Magnus Bernet, tel +46 8 350 63 85
mailto:magnus.bernet@six-group.se
www.blogg.six.se @sixnews
SIX News

Författare SIX news

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.