Du är här

2017-09-01

H&M: KAN BLI ETT NYTT VARUMÄRKE PER ÅR UNDER MÅNGA ÅR - VD

LONDON (Direkt) H&M har nu slagit upp portarna till sin första butik för
Arket, bolagets åttonde varumärke. Men det stannar inte där. Nästa år
lanseras ett nionde och enligt vd Karl-Johan Persson kan det följas av många
fler.

Förutom huvudvarumärket H&M har bolaget nu lanserat ytterligare fyra
varumärken: COS, Home,&Other Stories och Arket. Dessutom finns de tre
förvärvade varumärkena: Monki, Weekday och Cheap Monday.

Tittar man på de tillkommande varumärkena har lanseringar skett med ett allt
snävare intervall. Mellan COS (2007) och Stories (2013) var det sex år och
mellan Stories och Arket (2017) gick det fyra år.

"Vi kommer att lansera ett nytt varumärke nästa år och vi tittar på fler. Vi
har hittat ett sätt att kunna skapa och lansera nya varumärken och driva dem
så att det inte påverkar resten av koncernen på ett negativt sätt. Vi har
gjort det framgångsrikt med COS och Stories och nu med Arket. Jag tror att vi
kommer att fortsätta att göra det under många år. Det är en väldigt viktig
del av vår tillväxtstrategi", säger Karl-Johan Persson i en intervju med
Nyhetsbyrån Direkt.

Att ni hittat en bra modell för att rulla ut separata varumärken, kan det
innebära att det kan komma något nytt varumärke även 2019 och 2020, något per
år?

"Ja".

Ni har många varumärken med kläder, inredningskonceptet H&M Home och Arkets
sortiment kan sägas vara en kombination av detta. Vad har ni för idéer, hur
breda kan ni bli?

"Vi har ständigt nya idéer som vi spånar kring och testar och så landar vi i
någonting som vi tror att vi kommer att göra bra. Man måste titta på vad vi
tror att vi är duktiga på och leverera någonting som vi kan och har passion
för", säger Karl-Johan Persson.

Nyhetsbyrån Direkt träffar vd:n i samband med öppningen av Arkets butik på
Regent Street i centrala London den 25 augusti, samtidigt som Arket öppnar
onlinehandel i 18 europeiska länder.

"Vi har hållit på med det här en bra bit över två år så det är otroligt
häftigt när det äntligen är dags att slå upp dörrarna", säger han.

COS har under sina tio år kommit upp i ungefär 210 butiker och efter fyra år
har&Other Stories 55 butiker. I Arkets offentliga expansionsplan ligger total
fem butiker i år och så här långt en i Stockholm 2018.

"Men vi har en ambitiös plan att öppna fler fysiska butiker på fler marknader
och rulla ut onlinebutiken till fler länder", säger Karl-Johan Persson och
tillägger att det inte finns någonting som säger att Arket inte skulle kunna
få lika många butiker som COS, eller fler.

"Jämfört med COS har Arket en bredare stil och fler produktkategorier, vilket
gör att Arket vänder sig till en bredare kundkrets", säger han.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.