Du är här

2017-09-01

H&M: MARGINAL KAN STIGA 2018 ÄVEN OM FÖRSÄLJNINGSMÅL EJ NÅS -VD

LONDON (Direkt) Om H&M når sitt försäljningsmål nästa år, vilket bolaget tror,
väntas rörelsemarginalen stiga. Och även om försäljningsmålet inte skulle nås
finns en möjlighet att öka lönsamheten 2018.

Det säger H&M:s vd Karl-Johan Persson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Inför 2017 bedömde H&M att målet om en försäljningsökning på 10-15 procent, i
lokal valuta, skulle nås. Samtidigt var tron att rörelsemarginalen skulle
stiga 2017, en tro som gradvis försvagats i takt med att det stått klart att
försäljningsmålet inte nås.

Ni talar ofta om att ni ska ha en fortsatt hög lönsamhet, något ni sa när
rörelsemarginalen låg på 22 procent för åtta-nio år sedan, och något ni även
säger nu med en marginal på drygt 12 procent. Vad innebär hög lönsamhet?

"Vi har inte preciserat det, men vi är inte nöjda med vår lönsamhet i år",
säger vd:n och tillägger att det varit prispress på marknaden under flera år
då konkurrensen ökat, dollarn har utvecklats åt fel håll, och stora
investeringar har genomförts för att anpassa H&M till det skifte som sker i
branschen.

Men vad är den kommentaren egentligen värd?

"Jag vill inte gå in exakt och säga vad som är nivån för en hög lönsamhet".

Bakom bedömningen att årets marginal skulle stiga låg inte minst er tro på att
försäljningsmålet skulle nås. Eftersom ni tror på att nå målet 2018 så tror
ni även på en ökad marginal?

"Växer vi med 10-15 procent nästa år så kommer vi, om inget större inträffar
med valutor och sådant som ligger utanför vår kontroll, att ha en
marginalförbättring. Men det är en utmanande marknad med hård konkurrens där
många är desperata med mycket reor", säger Karl-Johan Persson.

H&M:s rörelsemarginal uppgick i fjol till 12,4 procent. Enligt SME Direkts
sammanställning, som gjordes i juli efter rapporten för det andra kvartalet,
räknar analytikerna i snitt med en marginal på 12,0 procent i år, 12,1
procent 2018 och 12,2 procent 2019.

Men om H&M inte skulle nå sitt försäljningsmål nästa år är det enligt vd:n
inte nödvändigtvis samma sak som att lönsamheten inte kan öka.

Så om ni missar en tvåsiffrig försäljningstillväxt, så skulle ni trots det
kunna förbättra lönsamheten?

"Ja", svarar Karl-Johan Persson.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.