Du är här

2012-12-11

HMS Networks: Potentialen för safety ligger ett par år bort -VD

(SIX) Inom ett par år räknar HMS Networks med att nya krav
från stora tyska tillverkare om att tillverkningsrobotars
säkerhetssystem och produktionssystem ska kommunicera med
varandra i samma system (safety) kommer att generera nya affärer
för bolaget. Det säger vd Staffan Dahlström till SIX.

En tillverkningsrobot styrs i dag av två olika system, ett
produktionssystem som kommunicerar i ett system och ett
säkerhetssystem som kommunicerar i ett annat. När en operatör
går in i en tillverkningscell för att fylla på material till en
robot så är det säkerhetssystemet som gör att roboten stannar.
Samtidigt som roboten stannar, stannar också produktionen vid
bandet. I dag skickas de två signalerna i två olika system.

Från 2014 säger stora tyska tillverkare som Daimler och
Volkswagen att de båda signalerna ska skickas i samma system.
Det ska leda till både ökad säkerhet och högre produktivitet, är
det tänkt. Nyordningen ställer dock helt nya krav på tillverkare
av till exempel svetsutrustning och andra verktyg som används
vid bandet. För dessa tillverkare är safety något väldigt
avancerat, säger Dahlström.

Många av dem himlar med ögonen och frågar sig hur de ska
kunna leva upp till de nya kraven, säger han. Genom ett
samarbetsavtal som gör att Daimler säger till sina leverantörer
att kontakta HMS om de inte kan lösa de själva har HMS dock
hamnat i en bra situation.

"Där har vi kommit in ganska bra. Så teknikmässigt kommer vi
kunna få ett rätt stort genomslag, men det kommer ta en tid
innan det kommer att få en stor effekt omsättningsmässigt, tror
jag. För det är en ny avancerad teknik", säger han.

Tyskland är ledande kravställare på området och Dahlström
tror att tekniken såsmåningom kommer att sprida sig till USA och
Japan också. För HMS del handlar det inte om en ny jättemarknad,
utan mer om en komplementmarknad. För företag som har fått de
nya kraven på sig är dock pressen stor att hitta en lösning.

"Vi blir uppringda av folk företag som vill köpa vår produkt
utan att vi ännu startat vår markandsföring och det är man inte
van vid gällande industriprodukter. Så där har vi har lyckats
komma med rätt produkt i rätt tid", säger Dahlström.

Andreas Johansson, tel +46 31-350 64 83
andreas.johansson@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.