Du är här

2012-12-11

HMS Networks: Ser marknadsgenombrott remote mgmt 2013 - VD

(SIX) HMS Networks har fått ett marknadsbrott inom remote
management när det gäller framgångsrika pilotserier. Det har
ännu inte visat sig i några större order, men bolaget räknar med
att det börjar synas i siffrorna under det första halvåret 2013.
Det säger vd Staffan Dahlström till SIX.

Bolaget har fått bra respons från kunderna på de
pilotinstallationer som har gjorts, men att gå från ett lyckat
test till beställning har tagit längre tid än vad HMS hade
väntat sig. Att det är ny teknik, att kunderna kanske behöver
ändra lite i sin serviceorganisation och liknande orsaker gör
att det tar tid för besluten att verka igenom, säger Dahlström.

"Det börjar gå åt rätt håll, tycker jag. Men vi ser
fortfarande inte de här stora avsluten. I höstas tecknade vi ett
ramavtal med ett av de ledande telekomföretagen, som kommer att
använda den här produkten för energiövervakning i basstationer
och kommer att ta med det i sitt standardsortiment under 2013.
Så under början av året väntar vi oss det ska generera affärer,
men just nu handlar det snarare om pilotinstallationer", säger
Dahlström.

HMS har i huvudsak riktat in sig Power & Energy, det vill
säga övervakning av kraftgenereringskällor som till exempel
dieselaggregat eller solpaneler. De består oftast av
industriella styrsystem och industriell utrustning och är
"ganska avancerade och dyra saker". Det passar bolagets bakgrund
inom industrisegmentet med fokuseringen som finns där på
kvalitet och pålitlighet, säger Dahlström.

Med övervakning på distans kommer ett behov av att hantera
data som systemet genererar. I dagsläget har HMS två
abonnemangslösningar, en gratisvariant och en premiumvariant där
bolaget garanterar systemets upptid. Att erbjuda en
gratisvariant är ett sätt för bolaget att sänka trösklarna för
kunderna, vilket kan behövas då tekniken är ny.

"Vi har valt att säga till kunderna att du måste inte teckna
ett avtal från början, utan det kan du göra när ser värdet av
det här längre fram", säger Dahlström.

Med låga trösklar för att anamma tekniken hoppas bolaget på
att snabbare komma upp i kritisk massa.

"Jag brukar dra parallellen till Google. Hade de tagit betalt
för sökningarna hade det aldrig blivit ett genombrott. Vi måste
få den kritiska massan först och det tror vi att vi kan få genom
att ha väldigt låga barriärer för kunderna att komma i gång. Sen
när man väl har kommit igång, ungefär som Google gör när man ska
börja använda karttjänsten professionellt, så landar det en
faktura hos dig. För då har du sett värdet", säger Dahlström.

Lönsamhetsmässigt ligger det nya området remote management
något lägre än resten av bolaget. Själva hårdvaran är ungefär
samma, men med de nya abonnemangslösningarna kräver lite andra
investeringar vilket gör att kostnaden för sålda varor ser lite
annorlunda ut. Totalt sett bedömer bolaget därför att
bruttomarginalen för remote management kommer att ligga något
lägre, kring 55 procent jämfört med 60 procent i resten av
bolaget, över tiden.

Andreas Johansson, tel +46 31-350 64 83
andreas.johansson@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.