Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-09-21

Hoodin ser stor marknad för omvärldsbevakning utanför kommunikation och pr - vd

Mjukvarubolaget Hoodin plockar just nu in 12,5 miljoner kronor i en
listningsemission inför en notering på Spotlight Stock Market.

Malmöbolagets teckningskurs är satt till 4,10 kronor och värderingen före
emissionen är 29,8 miljoner kronor.

Kapitaltillskottet kommer att användas för att expandera partnernätverk,
skapa nya industrilösningar och investera i den tekniska plattformen.

Hoodin är ett Saas-bolag. Bolaget har utvecklat en webbaserad plattform som
bevakar, hanterar och verkar för att skapa engagemang avseende relevant
innehåll. Enkelt uttryckt sysslar företaget med övervakning av områden som
är intressanta för bolag. Inom området finns mängder med företag med något
närliggande verksamhet såsom exempelvis Retriever, Factiva och Meltwater.

”Vi skiljer oss väldigt mycket åt från andra i branschen. Deras fokus är
att rikta in sig mot exempelvis PR- eller kommunikationsavdelningar. Det är
inte vår målgrupp. Vår målgrupp kanske inte är jätteintresserad av vad det
står om företaget i en specifik tidning. Vårt fokus är andra nyckelpersoner
i en organisation. Det kan vara exempelvis en produktchef. De behöver också
hålla sig uppdaterade om konkurrenter, regulatoriska områden,
teknikförändringar med mera. De har helt andra behov än PR-avdelningar. Det
är ett växande område”, säger vd Markus Emne till Finwire.

Många av omvärldsföretagen köper in innehåll och på så vis kommer kunderna
åt även inlåst material. Hoodin har en annan lösning på det.

”Det är behoven som styr. Har vi en kund som behöver en specifik källa så
löser vi det genom att kontakta vederbörande exempelvis medie- eller
databasbolag. Det är inte så svår fråga att lösa. Däremot köper vi inte
vitt och brett olika innehåll utan efterfrågan”, uppger Emne.

Kapitalet som nu tas in kommer alltså att användas för att expandera.
Hoodin har inga planer på att bygga upp en egen stor säljkår utan kommer
istället att fokusera på att utveckla sitt partnernätverk. Partnermodellen
påminner om hur exempelvis amerikanska CRM-system likt Hubspot och
Salesforce arbetar. Även svenska Fortnox har ett liknande system.
Partnernätverket arbetar nära kunderna och hjälper dem med lösningar och
rationaliseringar. Hoodin har tänkt att vara en pusselbit för dessa bolag.

”Hoodin arbetar med en partnermodell. Det handlar inte om att vi skall
arbeta med olika aktörer som säljer våra system på kommission utan det är
företag som arbetar nära och kan kundens behov väldigt bra. Det kan dels
handla om aktörer som arbetar nära företagen vad gäller marknad men det kan
också handla om tekniska konsulter som hjälper kunden i fråga att
implementera våra lösningar på bästa sätt eller banta kundens kostnader”,
säger Emne.

Hoodin kommer själva att investera i personer som håller ihop
partnernätverket och ge dessa understöd i sitt arbete. Emne bedömer att en
anställd kommer att kunna hantera ungefär 10-20 partners. I år bedömer han
att rekryteringsbehovet är två till tre personer. Nästa år väntas styrkan
växa med 5-6 personer.

”Det kan bli mer och det kan bli färre. Det beror lite på hur snabbt vi
växlar upp. Vi har en viss ledtid på vår försäljning också, vilket ligger
lite utanför vår kontroll”, säger han.

Hoodin har som målsättning att nå break-even på månadsbasis vid årsskiftet
2019/2020. Målet kan dock revideras i den mån att tillväxten prioriteras
framför lönsamhet för att fortsätta att ta marknadsandelar och expandera.
Omsättningen bygger på en kontrakterad försäljning och den skall successivt
öka. Emne ser ingen geografisk begränsning för verksamheten idag.

Initialt ligger fokus på medicinteknikbolag och potentiellt finns det
enligt Hoodin-chefen runt 30 000 kunder. Framöver ser han flera möjlighet
att satsa på fler vertikaler eller branscher.

”Får vi en svung på det här kan vi utan vidare expandera vårt koncept till
upp emot åtta vertikaler per år och då växer vår adresserbara marknad
mångdubbelt. Vi har inte heller någon geografisk begränsning direkt. Just
nu fokuserar vi på Norden. Vi tittar lite på Tyskland, men tittar med en
försiktighetsprincip. Vi tror inte på att sprida oss för mycket på kort
tid. Det gäller varken geografiskt eller i segment”, säger han.

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.