Du är här

2017-08-30

Hövding Sverige AB : Delårsrapport Q2 2017

Pressmeddelande
Malmö, 30.08.2017

HÖVDING DELÅRSRAPPORT KVARTAL 2

APRIL-JUNI 2017

60% försäljningsökning för Hövding

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
| FINANSIELLT RESULTAT * Antal sålda Hövdingar i kvartal 2 ökade till 8 456 (5 325) st (59%) |
|PERIODEN * Nettoomsättningen ökade till 11 834 (7 375) TSEK (60%) |
| * Bruttomarginalen uppgick till 20% (19%) |
| * EBITDA uppgick till -9 850 (-7 011) TSEK |
| * Resultatet efter skatt uppgick till -12 149 (-9 165) TSEK |
| * Resultat per aktie uppgick till -1,09 (-0,95) SEK |
| * Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -16535 (-2007) TSEK |
| |
| VIKTIGA HÄNDELSER NYA STYRELSEMEDLEMMAR |
| |
| Vid årstämman valdes Amanda Evans och Peter Svanlund in i styrelsen. Peter |
| representerar VIH Sweden AB med starkt ägarengagemang. Amanda kommer senast |
| från rollen som VD för POC. Med sin strategiska och operativa erfarenhet från |
| POCs expansion och tillväxt tillförs ytterligare och högst relevant |
| erfarenhet. |
| |
| NY CFO ANSTÄLLD |
| |
| Anna Brandt börjar i rollen som CFO hos Hövding den 4 september. |
| |
| PRODUKT OCH MARKNADSFÖRING PRISAD |
| |
| Hövding 2.0 var en av fem finalister till Stora Designpriset och vann dessutom |
| priset som Publikens favorit. Priset delas ut av Teknikföretagen och |
| uppmärksammar affärsframgångar med ett integrerat och konsekvent |
| designarbete. |
| |
| Hövdings kampanj "Give a Beep" prisades med ett guldägg och två silverägg på |
| årets Guldäggsgala. Guldägget drivs och genomförs av Sveriges |
| Kommunikationsbyråer. Give a beep har även fått flera internationella |
| utmärkelser. Bland annat Webby Awards för "Best Social Community Building and |
| Engagement 2017" och brons i Cannes Lions för bästa digitala kampanj. |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| Antal sålda Hövdingar ökade med 59% i perioden. |
| Omsättningen ökade med 60%. |
|60% |
| Värt att notera är att tillväxten i kvartalet skall ses mot bakgrund av |
|försäljningsökning engångseffekt i försäljning förra året då vi delvis prisreducerade och |
| flyttade |
| lager från eget i Malmö till Ingrams tredjepart lager. |
| |
| Tillväxten är primärt driven av Sverige, Danmark och Tyskland. |
| Att Tyskland visar stark framgång är viktigt då vi nu ser tydliga tecken på |
| att vårt sätt att arbeta i Sverige går att exportera. |
| |
| |
| Det strategiska insteget vi gjorde i slutet 2016 med försäljning i bredare |
| kedjor |
| som Team Sportia har också fallit väl ut. Under våren har Hövding varit deras |
| bäst säljande cykelhjälm och toppar deras försäljningslista i värde i |
| perioden |
| jan-maj. |
| |
| Under 2016 var 2h dubbelt så stort som 1h. Vi ser liknande tendens nu i |
| starten på |
| kvartal 3. Att Hövding är en året runt produkt ser, det annars så |
| säsongsorienterade, butiksledet som en stor fördel. Vi planerar nu för en |
| stor jul. |
| |
| 4 september börjar Anna Brandt som CFO på Hövding. Hennes bakgrund från |
| starkt KPI styrda verksamheter kommer tillföra ytterligare kompetens och |
| styrning. Vi har fortfarande arbete framför oss att driva högre effektivitet |
| från |
| den ökande försäljningen. Något som jag och resten av ledning redan har fokus |
| på. |
| |
| Produktutvecklingen fortlöper enligt plan. Vi har under kvartalet levererat på |
| de förväntade milstolparna för vårt H2020 finansierade projekt med målbild |
| att sänka produktkostnad samt öka användarvänlighet ytterligare. Den andra |
| utbetalningen från H2020 betalades under juli månad. |
| |
| Vi har nu drygt 60 000Hövdingar ute i trafiken. Över 1 100 olyckor är |
| registrerade där Hövding har skyddat liv. Vi ser mer och mer att nuvarande |
| användare driver nya kundköp. T.ex. Anders, som skrev till sina vänner på |
| Facebook; "Köp en Hövding till grabben. En sån har räddat min hustru från |
| allvarligare huvudskada vid en kraftig vurpa med cykeln." |
| |
| En såld säljer två säljer fyra. |
| |
| Fredrik Carling |
| |
| |
| VD, Hövding Sverige AB (publ) |
| |
| |
| |
| Hövding Sverige AB (publ) är sedan 2015 noterat på Nasdaq First North. |
| Västra Hamnen Corporate Finance AB är Hövdings Certified Adviser. |
| För ytterligare information kontakta Fredrik Carling på tel. 040 23 68 68 |
| Högupplösta bilder kan laddas när här: www.mynewsdesk.com/se/hovding |
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hövding Sverige AB (publ) - delårsrapport 2017 Q2
http://hugin.info/169230/R/2130034/813747.pdf
Hövding Sverige AB (publ) - delårsrapport Q2 2017 PM
http://hugin.info/169230/R/2130034/813746.pdf

---------------------------------------
This announcement is distributed by Nasdaq Corporate Solutions on behalf of Nasdaq Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: Hövding Sverige AB via Globenewswire

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.