Du är här

2017-09-26

HUI: E-HANDEL BAKOM ALL TILLVÄXT I SÄLLANKÖPSHANDEL (NY)

(Tillägg: de fyra sista styckena)

STOCKHOLM (Direkt) Sällanköpshandeln i Sverige omsatte närmare 240 miljarder
kronor under de sju första månaderna i år. Det var cirka 5 miljarder kronor
mer än under samma period i fjol, och det är nu e-handeln som står för hela
tillväxten.

Det konstaterar HUI Research i en ny konjunkturprognos på tisdagen.

"Det innebär att när e-handelns försäljningstillväxt i kronor och ören räknats
av så har sällanköpsvaruhandeln nolltillväxt", konstaterar HUI.

Institutet konstaterar att detta illustrerar den resa som e-handeln gjort de
senaste åren - från en stark procenttillväxt till allt starkare tillväxttal i
kronor och ören - vilket i allt högre utsträckning kommit att prägla
utvecklingen i den övriga handeln.

"Den svenska e-handelsförsäljningen beräknas landa på 68 miljarder kronor
under 2017, vilket är en ökning med cirka 10 miljarder kronor jämfört med
föregående år", skriver HUI.

De fastslår samtidigt att e-handelns tillväxt alltjämt är god räknat i
procent. Under andra kvartalet växte e-handeln med 15 procent jämfört med
föregående år, vilket var en procentenhet högre än under första kvartalet.

Bland delbranscherna i e-handeln var det barnartiklar och leksaker som var
kvartalets vinnare, med +24 procent, tätt följd av bygghandeln, som ökade 20
procent. Men även mer mogna e-handelsbranscher, som elektronik- och
klädhandeln, växte starkt med +17 respektive +17 procent.
Bild: Utfall för e-handeln andra kvartalet 2017

Källa: E-barometern, HUI

I en tema-artikel i rapporten konstaterar HUI att handeln är inne i en digital
transformation och att de strukturella förändringar som nu märks är
"betydande och oberoende av konjunkturella svängningar".

"En konjunkturnedgång kan emellertid skynda på förändringen. Sverige har
aldrig upplevt digitalisering och lågkonjunktur samtidigt. Affärsmodeller som
börjar bli förlegade kanske snabbare slås ut", skriver HUI.

De konstaterar vidare att det faktum att tillväxten i e-handeln nu utklassar
tillväxten i butikshandeln räknat både i procent och i kronor kommer att leda
till butiksnedläggningar. Till detta ska läggas en snabb tillväxt i
utlandshandeln, hos aktörer som Alibaba, Amazon och Zalando.

"Dessa aktörer kommer alltid att vara billigare och så länge priset är
centralt tar de andelar. Dessa stora handelsplattformar blir sannolikt
naturliga handelsplatser för många svenska retailbolag", skriver HUI.
---------------------------------------
Makroredaktionen +46 8 5191 7931, http://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.