Du är här

2018-03-14

HUI-PROGNOS: DETALJHANDEL +2,5% 2018, +2,5% 2019 (NY)

(Tillägg: från stycke fyra samt i tabell)

STOCKHOLM (Direkt) Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 2,5
procent 2018 och öka med 2,5 procent 2019.

Det framgår av HUI Researchs nya konjunkturprognos.

I den senaste prognosen, i december, väntades detaljhandeln öka med 2,5
procent 2018.

HUI Research ser en fortsatt betydande kraft i konjunkturen och fundamenten
för konsumtion bedöms som goda på kort sikt. BNP-tillväxten för 2018 har
reviderats upp till 2,8 procent, framförallt till följd av en starkare
exportutveckling än förväntat. Även om mycket ser bra ut, med en god global
tillväxt, fortsatt låga räntor och en expansiv finanspolitik finns en stor
osäkerhetsfaktor i form av bostadsmarknaden, som för närvarande står och
väger.

"Bilden just nu är positiv men delad. De flesta konjunkturella indikatorer
uppvisar fortsatt styrka, men obalanser på bostadsmarknaden i kombination med
skärpta amorteringskrav medför osäkerhet både på ett övergripande plan och
för vissa branscher inom detaljhandeln, såsom byggvaror, möbler och
heminredning", säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i en kommentar i ett
pressmeddelande.

HUI påpekar dock att det viktiga för att förstå handelns utmaningar inte är så
mycket konjunkturen som de starka strukturella drivkrafter i
digitaliseringens spår som nu förändrar detaljhandelslandskapet. De
traditionella butiksaktörerna har tvingats intensifiera sitt arbete för att
se över och justera sina affärsmodeller, i takt med att spelplanen snabbt
blivit global. Inte minst står just nu den strategiskt viktiga modehandeln
mitt i samma omställning som aktörer inom exempelvis bokhandeln och
hemelektronikbranschen redan genomgått.

"I princip all tillväxt inom sällanköpsvaruhandeln skedde på nätet under 2017.
Motsvarande andel uppgick till mindre än en fjärdedel av tillväxten under
2015. Det går snabbt nu", säger Jonas Arnberg.

Förändringstrycket inom detaljhandeln medför en ovisshet som adderar till de
andra frågetecken som på sikt påverkar makroutvecklingen, bortom draghjälp
från nuvarande högkonjunktur.

"Handelns utmaning ligger inte i konjunkturläget, den ligger i om man som
företag lyckas digitalisera sig eller inte", säger Jonas Arnberg.

HUI prognos 2018 dec 2019

==============================================================
Detaljhandel (löpande) 2,5 2,5 2,5

Sällanköpsvaruhandel (löpande) 2,5 2,5 2,5

Dagligvaruhandel (löpande) 3,0 3,0 2,5

Hushållens konsumtion (fast) 2,6 2,7 2,2

==============================================================
---------------------------------------
Makroredaktionen +46 8 5191 7931, http://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.