Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-16

Husqvarna AB: Husqvarna Group minskar affärsvolymen hos en större amerikansk detaljhandelskund

Som ett led i strategin att fokusera resurser på kundkonton med mer
attraktiva möjligheter kommer Consumer Brands-divisionen inom
Husqvarna Group att avsevärt minska sin affärsvolym hos en av sina
största amerikanska detaljhandelskunder.

Divisionen har börjat anpassa kapacitet och vidtagit andra åtgärder
för att mildra kortsiktiga negativa finansiella effekter. På grund av
den minskade volymen förväntas nettoomsättningen för Consumer Brands
under 2018 att minska med cirka 1 miljard svenska kronor jämfört med
2017. Detta kommer att fördröja förbättringen av rörelseresultatet
för divisionen.

"Vi strävar efter att skapa en stark och framtidsorienterad Consumer
Brands Division, tyvärr innebär det att vi ibland måste fatta beslut
som är smärtsamma på kort sikt.", Säger Kai Wärn, VD och koncernchef
för Husqvarna Group.

Koncernens finansiella mål om en rörelsemarginal på minst 10% för de
kommande åren påverkas inte. Ytterligare information kommer att
lämnas i samband med koncernens delårsrapport för tredje kvartalet
som publiceras den 20 oktober.

Under 2018 kommer Consumer Brands lägga ytterligare fokus och resurser
på batteridrivna produkter och robotgräsklippare under ett antal
olika varumärken. Bland lanseringarna ingår ett uppdaterat Weed
Eater®-varumärke med en ny serie utbytbara trädgårdsverktyg och en
komplett serie med 58 volts batteridrivna handhållna produkter under
varumärkena Poulan Pro® och Jonsered®. "Vi utvecklar möjligheter inom
batteriprodukter och robotgräsklippare", säger Jeff Hohler, President
Consumer Brands Division, "och medan beslutet om att minska volymen
kan vara ett kortsiktigt bakslag, är vi övertygade om att vi kommer
att bli en starkare division på medellång och längre sikt. "

För ytterligare information kontakta:
Tobias Norrby, Investor Relations Manager +46 8 738 9335
08-738 90 80 eller press@husqvarnagroup.com

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB
är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom
ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16
oktober 2017 klockan 08:30.

Husqvarna Group
Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa
produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel.
Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers,
robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i
Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning
och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens
produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna,
Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant
Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och
professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016
uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000
medarbetare i 40 länder.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/husqvarna-ab/r/husqvarna-group-minskar-affarsv...
http://mb.cision.com/Main/996/2368119/736666.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.