Du är här

2018-07-17

Husqvarna AB: Ökat fokus på varumärkena Husqvarna och Gardena samt omstrukturering av divisionen Consumer Brands

Husqvarna Group har beslutat att ytterligare öka sitt fokus på
framtida premiumprodukter och serviceerbjudanden under varumärkena
Husqvarna och Gardena. Samtidigt vidtas kraftfulla åtgärder avseende
den underpresterande divisionen Consumer Brands, vilket kommer att
leda till att koncernen lämnar vissa konsumentsegment. Till följd av
den framtida inriktningen kommer divisionen Consumer Brands att lösas
upp och kvarvarande verksamhet integreras i divisionerna Husqvarna
respektive Gardena.

Husqvarna Group kommer successivt att lämna produktsegment och
varumärken i lägre prissegment, särskilt bensindrivna gå
bakom-gräsklippare och trädgårdstraktorer. En översyn av anpassningar
av koncernens fabriksstruktur och varumärkesportfölj pågår.
Förändringarna kommer att genomföras i två steg. För säsongen 2019
levererar Husqvarna Group enligt gjorda kundåtaganden. Den pågående
översynen kommer att resultera i ett ytterligare steg 2020.
Koncernens nettoomsättning reduceras med närmare 2 miljarder kronor
år 2019 men åtgärderna har positiv inverkan på koncernens
rörelsemarginal.

"I Nordamerika kommer vi att fokusera verksamheten inom
konsumentorienterade skogs- och trädgårdsprodukter till områden där
vi har förmågan att skapa störst kundvärde, såsom inom handhållna
produkter, premium trädgårdstraktorer, zero turn-gräsklippare och
framförallt robotgräsklippare. Omorganisationen kommer att underlätta
omfördelning av resurser och fokus till de områden som bedöms ha
störst potential för lönsam tillväxt, säger Kai Wärn, VD och
koncernchef för Husqvarna Group.

"Att kliva ur produktsegment och varumärken som inte tillhör vårt
kärnerbjudande är ett viktigt steg för att minska komplexiteten inom
koncernen. Det leder till att vi kan lägga ännu större fokus på våra
högmarginalaffärer Husqvarna och Gardena. Som en konsekvens kommer vi
därmed att lösa upp vår division Consumer Brands och infoga
kvarvarande verksamheten i divisionerna Husqvarna och Gardena.",
fortsätter Kai Wärn.

Tre skogs- och trädgårdsdivisioner blir två
Den nordamerikanska delen av Consumer Brands kommer att integreras i
Husqvarnadivisionen och den europeiska och asiatiska delen kommer att
uppgå i Gardenadivisionen. Förändringarna påbörjas omedelbart och
kommer att ha genomförts fullt ut vid årsskiftet. Den externa
finansiella segmentsrapporteringen kommer följaktligen att ändras
från och med 1 januari 2019. Goodwill bedöms inte påverkas.

Ytterligare information och detaljer om resultatet av översynen,
inklusive engångseffekter som kommer att belasta resultaträkning och
kassaflöde 2018, förväntas kommuniceras senast i Husqvarna Groups
delårsrapport för tredje kvartalet 2018 den 20 oktober.

Division Construction påverkas inte av förändringarna.

För ytterligare information kontakta:
Åsa Larsson, Global Media Manager, 08-738 90 80 eller
press@husqvarnagroup.com

Tobias Norrby, Investor Relations Manager, 08-738 93 35
Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB
är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom
ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juli
2018 klockan 08:00.

Husqvarna Group
Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa
produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel.
Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers,
robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i
Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning
och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens
produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna,
Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant
Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och
professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2017
uppgick till 39 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000
medarbetare i 40 länder.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/husqvarna-ab/r/okat-fokus-pa-varumarkena-husqv...
http://mb.cision.com/Main/996/2576532/879479.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.