Du är här

2018-07-17

HUSQVARNA: LÄGRE VINST ÄN VÄNTAT, ÅTGÄRDAR CONSUMER - SAMMANF

STOCKHOLM (Direkt) Husqvarna kom med en blandad kompott när rapporten för det
andra kvartalet lades fram på tisdagsmorgonen. Hygglig fart i försäljningen,
men bolaget tjänar inte de pengar som analytiker hade förväntat sig.

På Stockholmsbörsen rasade aktien.

Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:

Resultat och marginaler missade. Marginalerna var sämre än väntat i samtliga
divisioner och koncernmässigt stannade rörelseresultatet på drygt 1,9
miljarder kronor, där analytiker hade räknat med att se ett utfall strax över
2,1 miljarder, enligt Inquiry Financial.

Men f ortsatt god tillväxt. Vid förra rapporten överraskade Husqvarna över i
stort sett hela linjen. Framför allt var den organiska tillväxten en positiv
överraskning, klart över förväntningarna bland de analytiker som följer
bolaget. Rapporten på tisdagen visar att Husqvarna kunde bibehålla en god
tillväxtnivå, valutajusterat 7 procent, även under andra kvartalet.

"Efterfrågan på skogs- och trädgårdsmarknaden var god under andra kvartalet,
efter en trög, väderpåverkad början på säsongen under första kvartalet",
konstaterar vd Kai Wärn i delårsrapporten.

Gardena och Construction växte mest. Bland de olika divisionerna visade
Gardena och Construction upp de mest imponerande tillväxttalen, 19 procent i
båda fallen, medan den största divisionen Husqvarna visade 9 procent.

Åtgärdspaket. Consumer Brands, där Husqvarna brottas med fortsatta problem,
visade en negativ tillväxt och förlust på rörelsenivå. Husqvarna sjösätter nu
ett åtgärdspaket och en omstrukturering där Consumer Brands kommer att lösas
upp. Bolaget ska öka sitt fokus på premiumprodukter och serviceerbjudanden
under varumärkena Husqvarna och Gardena.

Lägre prissegment bort efter åtgärder. Produktsegment och varumärken i lägre
prissegment ska lämnas i och med åtgärdspaketet och en översyn av
anpassningar av koncernens fabriksstruktur och varumärkesportfölj pågår.
Koncernens nettoomsättning reduceras som en följd av detta med närmare 2
miljarder kronor år 2019 men åtgärderna har positiv inverkan på koncernens
rörelsemarginal.

Mer info kommer.Mer information kommuniceras senast i delårsrapporten för
tredje kvartalet den 20 oktober.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 5191 79 00 http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.