Du är här

2018-07-17

HUSQVARNA: LÖSER UPP CONSUMER BRANDS, FOKUS PÅ PREMIUMPRODUKTER

STOCKHOLM (Direkt) Husqvarna har beslutat att öka sitt fokus på framtida
premiumprodukter och serviceerbjudanden under varumärkena Husqvarna och
Gardena och kommer att lösa upp divisionen Consumer Brands.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Husqvarna kommer successivt att lämna produktsegment och varumärken i lägre
prissegment, särskilt bensindrivna gå bakom-gräsklippare och
trädgårdstraktorer.

"En översyn av anpassningar av koncernens fabriksstruktur och
varumärkesportfölj pågår", heter det.

Förändringarna kommer att genomföras i två steg. För säsongen 2019 levererar
Husqvarna Group enligt gjorda kundåtaganden. Den pågående översynen kommer
att resultera i ett ytterligare steg 2020. Koncernens nettoomsättning
reduceras med närmare 2 miljarder kronor år 2019 men åtgärderna har positiv
inverkan på koncernens rörelsemarginal.

"I Nordamerika kommer vi att fokusera verksamheten inom konsumentorienterade
skogs- och trädgårdsprodukter till områden där vi har förmågan att skapa
störst kundvärde, såsom inom handhållna produkter, premium
trädgårdstraktorer, zero turn-gräsklippare och framförallt robotgräsklippare.
Omorganisationen kommer att underlätta omfördelning av resurser och fokus
till de områden som bedöms ha störst potential för lönsam tillväxt", skriver
Kai Wärn, vd för Husqvarna Group.

Kvarvarande verksamhet i Consumer Brands kommer att integreras i andra
verksamheter.

Den nordamerikanska delen av Consumer Brands kommer att integreras i
Husqvarnadivisionen och den europeiska och asiatiska delen kommer att uppgå i
Gardenadivisionen.

Förändringarna påbörjas omedelbart och kommer att ha genomförts fullt ut vid
årsskiftet.

Ytterligare information och detaljer om resultatet av översynen, inklusive
engångseffekter som kommer att belasta resultaträkning och kassaflöde 2018,
förväntas kommuniceras senast i Husqvarna Groups delårsrapport för tredje
kvartalet 2018 den 20 oktober.

Division Construction påverkas inte av förändringarna.

---------------------------------------
Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.