Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-09-17

HUSQVARNA: PROFESSIONELL ROBOTSEGMENT SKA ÖKA TILLVÄXTEN - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Robotprodukter, med ett ökat fokus på det
professionella kundsegmentet, ska bidra till att Husqvarna når sitt höjda
tillväxtmål. Vad gäller det höjda marginalmålet, där det professionella
segmentet har förutsättningar för bidra med en bättre lönsamhet än
privatsegmentet, är ambitionen att nå det nästa år.

Det säger Husqvarnas vd Kai Wärn i en telefonintervju inför bolagets
kapitalmarknadsdag i Husqvarna på onsdagen.

Det nya målet är en rörelsemarginal över 10 procent. Det kan jämföras med
tidigare mål om minst 10 procent.

Husqvarnas nya tillväxtmål är att årligen öka nettoomsättningen med 4-5
procent. Tidigare mål var en tillväxt på 3-5 procent och bakom höjningen
ligger att Husqvarna nu tror sig kunna växa 2 procentenheter mer än
marknaden, mot tidigare ambition att växa 1-2 procentenheter mer än
marknaden.

Varför b edöm er ni nu att ni kan växa fortare än marknaden jämfört med vad
ni tidigare trodde ?

"Det är en konsekvens av hur vi har investerat och positionerat oss i områden
med hög tillväxt inför bolagets nästa fas. Vi har investerat i varumärkena
och vi har ett bra utgångsläge sett till den teknikposition vi befinner oss
i", säger Kai Wärn.

Ett viktigt område där tillväxten ska genereras är robotgräsklippare och
batteridrivna produkter. I dag står dessa för ungefär 15 procent av
koncernens omsättning, en andel som väntas öka.

På onsdagens kapitalmarknadsdag visar Husqvarna sin nya teknik Epos, en teknik
för robotgräsklippare med virtuella gränsmarkeringar. Epos väntas enligt
Husqvarna bidra till att driva utvecklingen till att även innefatta
professionella användare och medföra nya och bättre lösningar för
grönyteskötsel.

"Robotutrustning har möjligheten att ta sig in i det professionella segmentet
där operatörer av maskinerna kan ersättas och därmed skapas större
effektivitet. Det är en bra möjlighet att hjälpa den här kundbasen att bli
effektivare samtidigt som vi har en fantastisk tillväxtmöjlighet över tid",
säger Kai Wärn.

Hur mycket kommer ni växa inom det professionella segmentet kommande år?

"Vi kvantifierar inte det, men det är en mängd olika saker som ska bidra. Vi
har redan flera produkter och nu tillför vi ny teknologi som erbjuder nya
lösningar. Vi har även expanderat försäljningskanalen för att gå direkt till
det här segmentet", säger Kai Wärn.

Tillväxtmöjligheterna för det professionella segmentet finns enligt Husqvarna
i såväl Europa som Nordamerika där marknaden i det korta perspektivet bedöms
vara mer mogen i Europa.

Vad gäller den Husqvarnas årliga försäljningstillväxt för robotgräsklippare
och övriga batteridrivna produkter har den historiskt legat väl över 20
procent. De senaste kvartalen har bolaget talat om 15-20 procent som en
förväntning på medellång sikt. Beskedet nu är en årlig genomsnittlig tillväxt
på 15 procent under de kommande åren.

Husqvarna uppger även att:

* Rörelsemarginalen 2019 väntas fortfarande landa i den nedre delen av
intervallet 9,6 till 10 procent.

* De strukturåtgärder som vidtas väntas ge full effekt om cirka 250 miljoner
kronor 2020, vilket är en upprepning. Effekten 2019 väntas bli kring 200
miljoner.

* Den nya anläggningen för tillverkning av motorsågskedjor i Husqvarna väntas
nå full kapacitet 2021, en försening av den ursprungliga planen, men en
upprepning av vad bolaget tidigare kommunicerat.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.