Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-20

HUSQVARNA: SKA BEHÅLLA CONSUMER, LÅNGSIKTIGT SAMMA SYN - VD

STOCKHOLM (Direkt) Om Husqvarnas division Consumer Brands har ett bra 2018
spås resultatet bli i linje med 2017. En rimlig marginalförbättringstakt från
2019 och framåt är 1-1,5 procentenheter per år.

Det säger Husqvarnas vd Kai Wärn till Nyhetsbyrån Direkt.

Consumer Brand väntas minska sina affärsvolymer hos en av sina största
amerikanska detaljhandelskunder med cirka 1 miljard kronor 2018.

"Det finns ingen möjlighet att kompensera i den storleksordningen, vi har inga
möjligheter att hitta alternativa kunder", kommenterar vd:n.

Hur stora volymer är kvar hos kunden?

"Väldigt små. Det rör sig mest om åtaganden för reservdelar och tillbehör som
sannolikt kommer att fasas ut under längre tid", säger Kai Wärn.

Enligt vd:n rör sig det kvarstående volymerna hos kunden grovt räknat om cirka
100 miljoner kronor.

Consumer Brands rörelseresultat på rullande tolv månader var vid utgången av
det tredje kvartalet -89 miljoner kronor.

Vad tror ni om 2018?

"Resultatutvecklingen till 2018 är svår att vända upp kortsiktigt. Om det går
bra blir 2018 jämförbart med i år och går det dåligt blir det något sämre",
säger Kai Wärn och tillägger att divisionen bland annat möter
råmaterialökningar på "väl över 100 miljoner kronor".

Ni har tidigare talat om att Consumer i ett första steg siktar på en
rörelsemarginal på 5 procent.

"Går 2018 sidledes så har det gått bra. Sedan är det inte orimligt att tro att
man kan ha 1-1,5 procentenhets ebit-förstärkning per år. Att nå 5 procents
marginal är inte orimligt, men det ligger inte i korten i närtid", säger Kai
Wärn.

Det innebär att utgångspunkten när Consumer Brands går ur 2018 är en viss
negativ marginal och till den ska det sedan adderas 1-1,5 procentenheters
förbättring per år.

Är det givet att ni ska behålla Consumer?

"Ja. Vår plan är att vända runt det här och lyckas med Consumer. Det finns
skalfördelar och det finns strategiska fördelar. Det finns ingenting i den
långsiktiga bilden över vilka möjligheter som finns som har förändrats",
säger Kai Wärn.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.