Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-16

HUSQVARNA:AVSEVÄRD MINSKAD VOLYM STORKUND USA INOM CONSUMER(NY)

(Tillägg: två sista styckena)

STOCKHOLM (Direkt) Husqvarnas division Consumer Brands kommer att avsevärt
minska sin affärsvolym hos en av sina största amerikanska
detaljhandelskunder.

På grund av den minskade volymen förväntas nettoomsättningen för Consumer
Brands under 2018 att minska med cirka 1 miljard svenska kronor jämfört med
2017.

"Detta kommer att fördröja förbättringen av rörelseresultatet för divisionen",
skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Enligt SME Direkt senaste sammanställning, från i somras, räknar analytikerna
i snitt med att Consumer Brands ska omsätta 9,3 miljarder kronor 2017 för att
sedan öka till 9,5 miljarder kronor 2018.

"Divisionen har börjat anpassa kapacitet och vidtagit andra åtgärder för att
mildra kortsiktiga negativa finansiella effekter", heter det.

Koncernens finansiella mål om en rörelsemarginal på minst 10 procent för de
kommande åren påverkas inte.

Under 2018 kommer Consumer Brands att lägga ytterligare fokus och resurser på
batteridrivna produkter och robotgräsklippare under ett antal olika
varumärken.

"… och medan beslutet om att minska volymen kan vara ett kortsiktigt bakslag,
är vi övertygade om att vi kommer att bli en starkare division på medellång
och längre sikt", kommenterar Jeff Hohler, chef för Consumer Brands i
pressmeddelandet.
---------------------------------------
Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.