Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-03-18

ICA Gruppen: Andel EVM växte 1,3 procentenheter i Sverige 2013 - VD

(SIX) Att ICA Gruppens försäljning av egna varumärken ökade och att
kundernas uppfattning av bolagets priser förbättrades var två
positiva saker som bolagets vd Per Strömberg lyfte fram efter
bokslutet.

I en intervju med SIX går han närmare in på de två punkterna och
berättar vad planen är i Norge.

Hur hög är andelen av egna varumärken och hur mycket har den ökat
under året?

"På vår viktigaste marknad Sverige växte vi med 1,3 procenheter
till 21,4 procent. Vi har sagt att vi ska försöka växa med 1
procentenhet per år, så just nu har vi lite bättre tillväxttakt. Och
det är vi glada för", säger Strömberg till SIX News.

Vad är nyckeln för att lyckas med det?

"Det vi ser är att konsumentacceptansen och konsumentintresset för
de egna varorna ökar hela tiden och då följer försäljningen med. Man
får som konsument en mer och mer positiv inställning, man upplever
att det är prisvärda och bra produkter. Det ser vi väldigt tydligt i
våra mätningar. Då stiger försäljningen också."

Ser ni någon övre gräns för hur hög andelen kan bli?

"Vi har inte velat sätta ett tal. Som konsumenternas uppfattning om
de här produkterna utvecklas så tror vi att vi kan fortsätta växa det
här med 1 procentenhet per år. Men det är näst intill omöjligt att
säga vad det här ska sluta om man tittar fem eller tio år framåt."

Prisuppfattningen bland kunderna har blivit bättre. Vad innebär det
och varför är det viktigt?

"Om du tittar i Sverige har ICA bland konsumenterna upplevts som
lite dyrare än vad vi faktiskt är och det är ju alltid viktigt att
konsumenterna har en riktig uppfattning av vår prisbild. Det är inte
bra för oss om folk ser oss som dyrare än vad vi faktiskt är. Där ser
vi i våra mätningar att andelen som gör det har gått ned, men vi har
fortfarande ett jobb kvar att göra."

Om man tänker att pris och kvalitet hör ihop, finns det risk att
det går ut över hur folk uppfattar er kvalitet?

"Nej, det tror jag faktiskt inte. ICA har ett rykte om sig att
leverera hög kvalitet, så jag tror att den risken är väldigt liten.
Just nu är det viktigare att folk från en riktig uppfattning av vår
prisnivå."

Hur jobbar ni för att uppnå det?

"Det är många saker, men ytterst handlar det om att föra fram
prisbudskapet i våra butiker så att folk ser våra fina erbjudanden."

Norge, vad händer om beskedet blir negativt?

"Du kan säga så här: Vi har framför allt pratat om vikten av att få
rätt inköpspriser och varit väldigt försiktiga att gå ut och prata om
de alternativ som finns. Det där är mycket med hänsyn till
medarbetare vi har i Norge, och det är viktigt att organisationen
bara fokuserar på en sak; att få igenom det här avtalet. Är det så
att vi inte skulle få ett ja, så får vi återkomma med vad som är våra
alternativ. Och det är klart att vi har tittat på det, det gör man
givetvis som företagsledning."

Och positivt, hur lång tid innan resultatet förbättras?

"Någonstans är inköpspriserna 4-5 procent för höga och merparten av
det kommer att användas för att investera i lägre priser mot norska
konsumenter. Så att det kommer att ta tid innan du får en varaktig
resultateffekt av det. Först kommer vi sänka priserna, sen kommer en
bättre försäljning och sen kommer det bättre resultatet. Det är i den
ordningen det kommer att bli."

Så det är en process som tar flera år?

"Att vända en verksamhet som har gått med väldigt stora minustal,
det är en flerårig process, absolut."

Andreas Johansson, tel +46 31 350 6483
mailto:andreas.johansson@six-group.se
SIX News

Författare SIX news

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.