Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-20

Imint-kunden Vivo expanderar sin smartphone-försäljning till fler marknader runt om i världen

Kinesiska snabbväxaren Vivo ska nu börja sälja sina telefoner på marknader
i väst. Under de kommande månaderna ska företaget marknadsföra sina
produkter i Ryssland, Taiwan och Singapore och i början av nästa år väntar
Afrika, enligt ett pressmeddelande.

Redan under fredagen lanserades X20 i Hongkong, en modell som tidigare
släppts i Kina.

Lanseringen som väntas i Ryssland är för övrigt Vivos första intåg i Europa
och företaget är dessutom sponsor till fotbolls-VM 2018. Det är oklart om
fler länder i Europa kommer få tillgång till Vivos telefoner framöver.

Vivo har senast gjort succé med sin flaggskeppstelefon V7+ i länder som
Indien, Thailand, Filippinerna, Malaysia, Indonesien och förstås hemma i
Kina.

Enligt siffror från Gartner rankades Vivo som den femte största
smartphonetillverkaren i världen under det andra kvartalet. Marknadsandelen
uppgick då till 6,6 procent.

Vivo är kund till Imint efter att ett avtal ingåtts i augusti. Sedan dess
har bolagets videostabiliseringsteknik Vidhance integreras i två
Vivo-telefoner. Avtalet löper under ett år från första produktlanseringen
och innefattar även tjänster inom integration och support.

Imint har uppskattat att avtalets värde är under 15 procent av bolagets
nettoomsättning under det år licensrätten gäller.

Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

-----------------------------------------------------------
https://www.prnewswire.com/ru/press-releases/vivo-announces-global-expan...

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.