Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-12-19

IPO: KOLLECT ON DEMAND MODERNISERAR AVFALLSBRANSCHEN - VD (OMS)

(Omsändning av nyhet från 6 dec inför dagens handelspremiär. Nyhet
kompletterad med emissionsutfall etc.)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kollect on Demand, som erbjuder bokning av
avfallstjänster via bolagets digitala plattform, ska modernisera
avfallsbranschen genom att underlätta kontakten mellan avfallsentreprenörer
och avfallskunder.

Det säger Kollect on Demands vd John O'Connor i entv-intervjumed Nyhetsbyrån
Direkt inför noteringen av bolagets aktier på Nasdaq First North.

Genom att tillhandahålla moderna internetgränssnitt anser bolaget sig vara
relevanta och tillföra värde i en konservativ avfallsbransch. Brexit är
samtidigt inget som bekymrar det irländska bolaget som vill växa i
Storbritannien.

https://youtu.be/RtINzTRvmiI

Bild: Nyhetsbyrån Direkts reporter Johan Lind intervjuar Kollect on Demands vd
John O'Connor till höger.

Kollect on Demand är en online-marknadsplats som sammanför kunder med
avfallsföretag.

"Vårt varumärkesbudskap är att vi samlar in allt avfall. Vi vill att folk ska
tänka om oss när de tänker på avfallshantering på samma sätt som de tänker på
Spotify när de tänker på musik", säger Kollect on Demand-chefen.

Bolaget fokuserar på irländska och brittiska städer med fler än 100.000
invånare. Några planer på att expandera till Sverige finns inte i nuläget.

"En viktig skillnad mellan Sverige är att i irländska och brittiska städer
betalar man privata företag för att hämta sitt avfall. Kommunerna sköter det
inte, utan folk letar i regel efter en entreprenör online och kontaktar dem
och får sedan avfallet hämtat regelbundet", säger John O'Connor.

Bolaget har två verksamhetsområden - avfallsinsamling och avfallsavlämning.
Insamling handlar om fyra områden - hushållsavfall, kommersiellt avfall,
containeruthyrning och engångshämtning av större föremål.

"Vi fokuserar på städer som har tre av dessa fyra avfallsbehov", säger
Kollect-chefen.

Inom verksamhetsområdet avfallsavlämning tillhandahåller bolaget stora
avfallskomprimatorer, så kallade Big Bins, där hushåll kan lämna avfall utan
att teckna långa abonnemang.

Hur når ni ut till nya kunder?

"Vår vision är att göra det enkelt för människor att boka avfallstjänster.
Nuförtiden hittar folk det de letar efter via sökning på internet, så vi
fokuserar på Google Adwords, Facebook och Instagram. Vi tillhandahåller ett
tydligt pris och full spårbarhet angående vart avfallet tar vägen. Folk vill
veta att avfallsaktören har tillstånd."

Var ser du de största tillväxtmöjligheterna framöver?

"Online. Bara 0,5 procent av alla avfallstjänster som köps på marknaden bokas
för närvarande online. De flesta kunder ringer ett avfallsföretag när de ska
boka, så möjligheten för oss är att göra det enkelt för folk att boka
online."

Det finns en generell brexit-oro kring de marknader ni är verksamma på.
Påverkar det er?

"Nej, inte egentligen, eftersom vi inte exporterar eller importerar
produkter", svarar John O'Connor.

Hur säkerställer ni att ni tillhandahåller ett bra värde till kunden så att
inte avfallsföretaget och kunden etablerar en egen långsiktig relation utan
er?

"Många branscher har stöpts om och sättet som folk nuförtiden hittar
avfallsföretag är via internet. Avfallsföretag arbetar måndag till fredag
klockan 9-17, medan vi är tillgängliga alla dagar i veckan till klockan 23,
samt har en och en halv minuts svarstid", säger John O'Connor.

Enligt Kollect-chefen adderar bolaget även värde till sina avfallpartnerbolag.

"Avfallsbranschen är väldigt traditionell. Vi tillhandahåller våra
leverantörer med teknik och gör dem mer effektiva. Vi ger dem också mer
uppdrag i det område de arbetar. I exempelvis Manchester brukade en
leverantör åka långt för uppdrag, men nu kan de få tillräckligt med uppdrag i
ett mindre område", säger John O'Connor.

Vidare anser han att det vore svårt för konkurrenter att replikera bolagets
kultur och värderingar.

"Vi har en topprankad plattform i de städer vi är verksamma i, så folk vet att
de kan lita på oss. Vi har byggt ett varumärke", hävdar Kollect-chefen.

Under 2018 var nettoresultatet motsvarande -1,1 miljoner kronor och året
dessförinnan -1,4 miljoner kronor.

Ni omsatte 23 miljoner kronor i fjol och har hittills i år haft en tillväxt

55 procent. Anser du att det går bra?

"Det går mycket bra. Jag har tidigare varit involverad i andra
startup-företag. Det har ofta varit en utmaning att ha rätt pris och att
kunderna ska förstå erbjudandet. Vi har inte det problemet i det här
företaget för vi har en bra matchning mellan produkt och marknad. Hushållen
och företagen vill ha det vi erbjuder, och leverantörerna vill också ha det.
Vi gör båda sidor nöjda", säger John O'Connor.

Vad ser du som de största utmaningarna?

"Det gäller att ta för sig snabbt. Kundservicen är ryggraden i verksamheten.
Det gäller att tillhandahålla bra service samtidigt som vi skalar upp
verksamheten snabbt. Vår styrelseordförande Johnny Fortune har tidigare fått
ett företag att växa från 20 anställda till 2.000 anställda. Det företaget
såldes för 1,1 miljarder euro år 2010, så vi har folk omkring oss som har
gjort det här tidigare."

Varför vill ett irländskt företag som Kollect on Demand notera sig i
Stockholm?

"Vi kom hit för ungefär ett år sedan. Det finns ett bra ekosystem här - folk
förstår teknikföretag. I fjol skedde bara en enda börsintroduktion på den
irländska börsen. Vi har även kommit hit för att lära oss av hur Sverige
hanterar hållbarhetsfrågor och avfallsfrågor", svarar John O'Connor.

Nyemissionen på 24,6 miljoner kronor i Kollect on Demand tecknades till 74
procent inför noteringen. Bolaget tillfördes 18,4 miljoner kronor och fick
216 nya aktieägare.

Av de tecknade aktierna tecknades 47 procent av investerare på Irland medan 53
procent tecknades av svenska investerare.

Teckningskursen var 14 kronor per aktie, vilket värderade Kollect on Demand
till 50 miljoner kronor före kapitaltillskottet.

Första handelsdag på Nasdaq First North i Stockholm är torsdagen den 19
december.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.