Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-03-22

IPO: NUSTAY SKA ERBJUDA BÄTTRE HOTELLBOKNING - VD (OMS)

(Omsändning av nyhet från 22 feb inför dagens handelspremiär. Kompletterad i
sista styckena kring emissionsutfallet.)

STOCKHOLM (Direkt) Det danska hotellbokningsföretaget Nustay, som är på väg
till Spotlight Stock Market, ska erbjuda bättre hotellbokning och samtidigt
tillhandahålla lägre priser.

Det säger Nustays grundare och vd Mathias Lundø Nielsen i entv-intervjumed
Nyhetsbyrån Direkt där han förklarar hur det ska vara möjligt.

Vad skiljer Nustay från andra hotellbokningssidor?

"Den största skillnaden är hur vi presenterar våra erbjudanden och våra
priser. Nustay erbjuder över 1,5 miljoner hotell över hela världen, vilket är
mer än på majoriteten av andra hotellbokningssidor. Vi fokuserar mycket på
'vad-du-ser-är-vad-du-får', vilket betyder att våra priser inkluderar alla
skatter och andra avgifter. Vidare försöker vi bara att visa de allra bästa
sökresultaten inom varje sökning. Det är ungefär som Googles modell - att
visa relevanta sökresultat för användarna."

Bild: Nyhetsbyrån Direkts reporter Johan Lind intervjuar Nustays vd Mathias
Lundø Nielsen.

Varför skulle hotell erbjuda billigare priser genom Nustay än via andra
hotellbokningssidor?

"Bra fråga - den får jag ofta. Nustay har en mycket ovanlig affärsmodell. Vi
är en online-reseagent likt Booking.com och Expedia.com eftersom vi gör
hotellbokningen för kundens räkning vid betalningstidpunkten. Vi hanterar
kassaflödet och 'äger kunden'. Andra hemsidor som Kayak och Trivago är
metasökningshemsidor som bara gör prisjämförelser och hänvisar användarna
till en bokningssida såsom vår. Anledningen till att vi kan ha billigare
priser på 80 procent av de hotell vi har undersökt är vår hybrid-affärsmodell
där vi kombinerar icke-uppkopplade grossistlager av hotellrum tillsammans med
ny teknologi. Därför har vi möjlighet att erbjuda priser som inte har varit
tillgängliga på konsumentmarknaden tidigare och göra dem tillgängliga online.
Vi har hittills fokuserat på att ta fram den plattformen. Det är ungefär som
om du chartrar ett flygplan till Mallorca - först bokar man planet och sedan
säljer man sittplatserna."

Det finns hyfsat hög grad av pristransparens på hotellbokningsmarknaden med
jämförelsesidor och liknande - vad talar för att en aktör som Nustay ska
kunna erbjuda tydligt lägre priser på lång sikt?

"Nustays hybrid-affärsmodell understryker tydligt att vi kommer att vara
konkurrenskraftiga kring priser, både nu och i framtiden. Med det sagt - det
är viktigt att förstå att Nustays unika egenskaper handlar om mer än bara
priset. Nustay är byggt kring transparens, vilket gör det lättare för våra
användare att hitta de bästa hotellen, till de bästa priserna, utan några
dolda överraskningar. Vi lyfter inte fram hotell där vi har högre provision -
om vi rekommenderar ett hotell är det på grund av att det erbjuder riktigt
bra värde för pengarna."

Gillar era kunder att behöva logga in för att få era bästa erbjudanden?

"Fördelen med att logga in är att de får ett mer relevant sökresultat. Vi
använder mycket data för att matcha kunden med hotellen på destinationen.
Kunden får även högre rabatt genom att logga in, så vi ser en tendens att
folk loggar in."

Måste man skapa ett konto med e-postadress och lösenord?

"Utöver e-post kan kunderna logga in med Facebook eller Linkedin."

Bild: Nustays hemsida i februari 2019

Hur får ni era intäkter?

"Antingen får vi provision för att sälja hotellrummen till ett pris som har
fastställts av hotellet, eller så får vi ett fast pris från grossisten som vi
sedan lägger till en marginal på, som blir vår intäkt."

Ni håller inte kontakt med 1,5 miljoner hotell förstås?

"Nej, vi arbetar med nästan alla ledande hotellutbudsbolag i världen. De är
fler än 70 i dag. Vi får hotellrummen från dem. Det är så vi lyckas hantera
det."

Ni har över 60 anställda i Danmark och Ukraina - varför just i de länderna?

"Vi är ju ett danskt bolag, så i Köpenhamn har vi huvudkontor med de flesta
seniora chefer, inklusive marknadsavdelningen. I Kiev har vi hela avdelningen
för teknikutveckling med teknikchef. Även jag som vd är baserad där", säger
Mathias Lundø Nielsen.

"Kievs IT-scen är mogen och väletablerad med en stor talangpool på alla
seniora nivåer. Det beror delvis på en hög andel IT-företag, särskilt kopplat
till outsourcing, vilka under det senaste decenniet har utbildat tiotusentals
specialister varje år. Jag har jobbat med utvecklare från hela världen, och
kunskapsnivån och talangpoolen i Ukraina är bland de bästa jag har kommit i
kontakt med. Detta, i kombination med en lägre kostnad per heltidstimme, tack
vare lägre levnadskostnader, gjorde Ukraina till ett naturligt val."

Hotellbokning är en global marknad - hur når ni ut till slutkunder i olika
delar av världen?

"Nustay är byggt för att vara globalt från dag ett. Vi erbjuder hotell
överallt och vår hemsida är för närvarande tillgänglig på tolv språk.
Marknadsföringsmässigt fokuserar vi på personer som är nära att boka via
internet. Vi tar inte en specifik marknad och fokuserar på den som man
klassiskt sett gör. Nu fokuserar vi huvudsakligen på Google Hotel Ads som är
Googles dedikerade produkt för hotellprisjämförelser. Bara några företag i
världen har valts ut för att vara en del av denna produkt som fortfarande
befinner sig i beta-stadiet. För några veckor sedan blev vi även godkända för
att vara en del av Yandex, Yahoo och Bing Hotel Ads. De skapar alla sin egen
version av Googles hotellbokningstjänst."

Ni vill ta in 21 miljoner danska kronor i nytt aktiekapital. Hur avser ni
spendera de pengarna?

"Majoriteten av pengarna från IPO:n kommer att användas till marknadsföring.
Vi vill skala upp. Våra prestationsnyckeltal är så bra att det är dags att
verkligen fokusera på tillväxt."

Lanseringen av Google Hotel Ads skedde i november 2018. Under januari 2019
hanterade Nustays plattform bokningar för cirka 8.600 hotellnätter, vilket
enligt bolaget motsvarar årliga hanterade intäkter om cirka 68 miljoner
danska kronor, och intäkter för Nustay på 7 miljoner danska kronor.

Ni siktar på att vara kassaflödespositiva 2019 och att ha "hanterade
intäkter"
på 40 miljoner danska kronor under en begränsad tidsperiod 2019 och sedan 100
miljoner under en begränsad period 2020. Vilka är era största utmaningar för
att nå dessa mål?

"Plattformsutveckling och hotellutbud är två huvudsakliga utmaningar framöver.
Vi måste fokusera mycket på att fortsätta förbättra plattformen och hantera
den betydande tillväxt som vi ser för tillfället inom alla delar av företaget
- även marknadsföring och kundsupport. Vi är mycket fokuserade och har ett
mycket erfaret team, så vi är väldigt optimistiska. Det kommer samtidigt att
vara nödvändigt för Nustay att fortsätta anställa erfarna och talangfulla
personer."

IPO-marknaden har varit hyfsat tuff på sistone. Hur känns det att presentera
ert erbjudande i detta finansmarknadsklimat?

"Jag har faktiskt inte känt av den negativa marknaden. Det har varit ett
mycket starkt intresse för Nustays IPO och vår för-teckning övertecknades med
200 procent innan vi behövde stänga ned den, för vi ville inte sälja mer i
den fasen. Mer än hälften av aktierna såldes. Idén med IPO:n är att få många
privatsparare. Vår produkt vänder sig till konsumenter, så om vi har
tusentals aktieägare finns det en bra chans att de kommer att använda vår
plattform för sin nästa hotellbokning. Det finns en hög chans att de kan bli
varumärkesambassadörer och prata om Nustay med vänner och familj. Det vill vi
åstadkomma."

Nustays omsättning steg under 2018 till 1,3 miljoner danska kronor från 1,1
miljoner 2017. Rörelseresultatet sjönk till -17,9 miljoner danska kronor från
-4,8 miljoner året innan.

Bolagets egna mått "hanterade intäkter" steg till 19,8 miljoner danska kronor
från 9,9 miljoner 2017.

Den nyemission som Nustay genomförde på vägen till Spotlight Stock Market
tecknades till 134 procent. Bolaget tillfördes 21,3 miljoner danska kronor
och fick cirka 1.300 nya ägare.

Teckningskursen i nyemissionen var 7:20 danska kronor per aktie. Det värderar
bolaget till 110 miljoner danska kronor före kapitaltillskottet.

Teckningsperioden pågick mellan den 14 februari och 5 mars. Första handelsdag
på Spotlight väntas bli den 22 mars.

Nyhetsbyrån Direkts tv-intervju med Nustays vd kan ses på följande
länk:https://www.youtube.com/watch?v=ORbR3RJTX4w

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.