Du är här

2018-08-30

KAKEL MAX: ÖKAD EFTERFRÅGAN MEN ÄVEN PRISPRESS

STOCKHOLM (Direkt) First North-bolaget Kakel Max andra kvartal präglades av en
sen påsk, osedvanligt varmt väder, fortsatt osäkerhet gällande nyproduktion
samt långsam omställning mellan renoverings- och nyproduktionsmarknaden.

Det framgår av delårsrapporten.

Försäljningen första halvåret ökade med 57 procent jämfört med motsvarande
period föregående år. Försäljningstillväxten kan härledas till förvärvet och
integrationen av JMW Grossen och bolagets fortsatta satsning på slutkunden,
enligt vd Daniel Källberg.

Under andra kvartalet enskilt uppgick nettoomsättningen till 38,7 miljoner
kronor (26,1) och resultat efter skatt blev 0,9 miljoner kronor (1,8).

"Vi ser en ökad efterfråga på våra produkter och tjänster, men även en
prispress och ökade svårigheter att hitta personal inom hela värdekedjan -
både för oss, för våra kunder och leverantörer inom bland annat logistik",
säger vd.

Bruttomarginalen i kvartalet uppgick till 28,9 procent. Bruttomarginalen
påverkas negativt bland annat att en produktmix med större volymer inom ROT
och en försvagad krona.

---------------------------------------
Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.