Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-12

KAPPAHL: ÅTGÄRDER BÖRJAR GE POSITIV FÖRSÄLJNINGSEFFEKT

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kappahls försäljning i jämförbara butiker steg
2,9 procent i det andra kvartalet (december-februari) och bolaget uppges ta
marknadsandelar på samtliga marknader.

"Vi ser hur de förändringar i varuflödet och i erbjudandet som vi genomfört
börjar få effekt. Kvartalets försäljning har präglats av ett mer
välbalanserat erbjudande där både julförsäljningen och den efterföljande rean
hade en bra sammansättning", skriver Peter Andersson, tillförordnad vd och
finanschef, i delårsrapporten.

Kappahls onlineförsäljning ökade under kvartalet med 14 procent och utgjorde
drygt 5 procent av bolagets totala försäljning. Mer än hälften av e-handeln
levererades via Click&Collect som även bidrog till merförsäljning i butik.

Kappahl har tidigare lanserat ett program för att stärka resultatet med mer än
100 miljoner kronor.

"I huvudsak medför programmet att vi fortsätter åtgärda strukturella
utmaningar för att öka effektivitet och produktivitet. Arbetet med att stänga
butiker som inte bidrar med lönsamhet intensifieras vilket medför att vi
kommer att stänga ett 20-tal butiker under det kommande året", skriver
bolaget.

Vid periodens utgång uppgick varulagret till 820 miljoner kronor (713).
Ökningen består i huvudsak av en större andel nya varor, då Kappahl valt att
ta hem en större andel av säsongsstartens varor tidigare för att bredda
erbjudandet i butik och på e-handeln. Lagerökningen påverkas även av högre
dollarkurs.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.