Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-12-19

KAPPAHL: SVAG FÖRSÄLJNING FAKTOR BAKOM ÖKAT VARULAGER

STOCKHOLM (Direkt) Kappahls varulager vid utgången av bolagets första kvartal
(utgången av november) uppgick till 804 miljoner kronor (697). Enligt Kappahl
består lagerökningen i huvudsak av nya varor till innevarande säsong, vilket
är en följd av en medveten strategi för att försörja varutrycket i butik och
på e-handeln, men det är också en följd av att kvartalets försäljningsmål
inte uppnåtts.

I kvartalet minskade den jämförbara försäljningen med 1,8 procent.

"Vi är mindre nöjda med damsortimentet som inte varit tillräckligt attraktivt
för kunderna och det varma höstvädret som inte gynnat försäljningen av
ytterplagg. Barn har fortsatt sälja mycket bra och vi skönjer en positiv
försäljningsutveckling på Herr", skriver Kappahls tillförordnade vd Peter
Andersson.

Enligt vd arbetar Kappahl just nu med ett resultatförstärkningsprogram med
avsikt att förstärka resultatet med cirka 100 miljoner kronor på årsbasis.

Vid utgången av november slutet hade Kappahl totalt 382 butiker (369), varav
28 (17) Newbie Store. Under kvartalet har 12 butiker öppnats, nio byggts om
och en stängts.

Kappahls e-handeln ökade med 39 procent under kvartalet och utgjorde närmare 7
procent av bolagets totala försäljning.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.