Du är här

2017-09-13

KAPPAHL: VILL ÖKA FÖRSÄLJNING/KVADRATMETER 30-35% 2019 - BN

STOCKHOLM (Direkt) Kappahl siktar på att öka försäljningen per kvadratmeter
med 30-35 procent fram till 2019, säger klädbolagets vd Danny Feltmann till
Bloomberg News och menar att det måttet blir allt viktigare jämfört med
antalet butiker i takt med att e-handeln växer.

Under resans gång ska Kappahl stänga olönsamma butiker, öppna fler mindre
butiker och flytta butiker till områden med mer kundtrafik.

Kappahl lanserar också nyheter på e-handelssidan så som "click and collect"
och "shop online in stores", något som kommer att vara tillgängligt för
kunderna på alla bolagets marknader under hösten.

Kappahl kan även komma att lansera fler fristående varumärken med mindre
butiker, precis som bolaget har gjort med baby- och barnkonceptet Newbie.

Vad gäller just Newbie så fortsätter expansionen. De två första butikerna i
Storbritannien ska öppna i London under hösten, något bolaget sagt tidigare.
Det första halvåret nästa år ska sedan ytterligare två butiker öppna i eller
nära London.

Enligt vad Danny Feltmann uppger för Bloomberg News har Newbie potentialen att
på sikt rullas ut i hela Storbritannien och om det blir framgångsrikt kommer
blicken vändas mot andra marknader.

Totalt väntas Newbie sannolikt ha kring 20 butiker i Norden, Polen och
Storbritannien vid slutet av 2018, att jämföra med dagens 13 butiker, uppger
vd:n.
---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.