Du är här

2012-10-19

Kinnevik: Förskjutning mot onlineköp påverkar tillväxt positivt

(SIX) Investmentbolaget Kinnevik uppger att värdeskapande i
bolaget drivs av exponeringen mot snabbväxande
konsumentmarknader på såväl mogna som tillväxtmarknader.

Geografiskt sett sker mer än 50 procent av försäljningen på
tillväxtmarknader i Östeuropa och Ryssland, Latinamerika och
Afrika. Ekonomisk tillväxt och ökad privat konsumtion i dessa
regioner är en viktig tillväxtmotor för Kinnevik.

Förskjutningen av konsumentbeteendet mot onlineköp
påverkar tillväxten positivt för många av Kinneviks bolag på
samtliga kontinenter. Millicom och Tele2 har exempelvis dragit
fördel av nya tjänster och kundernas ökade efterfrågan på
datatjänster driver på mobiltrafik och intäkter.

De internetbaserade företagen tar marknadsandelar från
butiker offline och medieföretagen anpassar sina affärsmodeller
för att tillmötesgå sina tittare och läsare när dessa väljer
internetbaserade tjänster.

Det framgår av Kinneviks delårsrapport.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.