Du är här

2014-05-22

Kinnevik: Kinnevik - Rocket Kapitalmarknadsdag

Investment AB Kinnevik (publ) ("Kinnevik") anordnar idag ett antal
kapitalmarknadspresentationer om Rocket Internet och utvalda e-handelsbolag
inom Mode, Generell E-handel och Heminredning.

Presentationerna inkluderar personer från ledningsgrupperna i Rocket Internet
och Zalando, såväl som från Lamoda, Dafiti, Zalora, Jabong, Namshi inom
modesegmentet, från Lazada, Linio och Jumia inom generell e-handelssegmentet,
och från Home24 och Westwing inom heminredningssegmentet.

Presentationer finns påwww.kinnevik.se.

Utvalda höjdpunkter från utvecklingen i de presenterande bolagen inkluderar:

Rocket Internet:

* Rocket Internet identifierar, bygger, och skalar upp marknadsledande
onlineföretag fokuserade på de snabbväxande sektorerna E-handel,
Marknadsplatser och Finansiell Teknologi.
* Bolaget är närvarande på världens snabbast växande marknader. Dess
geografiska avtryck täcker över 1 miljard internetanvändare och 3 miljarder
mobilanvändare i fem regioner - Europa, Ryssland, Oceanien (exklusive Japan
och Kina), Latinamerika och Mellanöstern&Afrika.
* Bolaget har etablerat fler än 60 bolag sedan 2009 vilka är verksamma i över
100 länder.
* Rocket Internet har haft 4.7 miljarder besök till sina globala verksamheter
sedan 2011 och byggt ett följe om 44m fans på Facebook.
* Till dags dato har Rocket Internet och dess bolag rest över 2 miljarder EUR
i externt kapital.

Zalando:
* Zalando uppnådde 2 miljarder EUR i årlig försäljningstakt under första
kvartalet 2014 och nådde 13,5m aktiva kunder.
* Zalando var den mest välbesökta modesidan utanför Kina under 2013 och nådde
332m besök under första kvartalet 2014, varav ungefär 38% från
mobiltelefoner.
* Bolagets sortiment inkluderar över 150.000 stilar från mer än 1.500
varumärken och egna varumärken.
* Verksamheten har en hög lokal närvaro med 15 regionala enheter på 12 språk,
7 valutor, över 20 olika betalningsmetoder och fler än 12 logistikpartners.
* Rörelseresultatet på gruppnivå förbättrades betydligt under första
kvartalet 2014 jämfört med första kvartalet föregående år.

Bolag inom mode på tillväxtmarknader:
* Lamoda nådde nära 100m unika besökare under året, hade fler än 1m aktiva
kunder och mottog över 2m ordrar under 2013. Sortimentet innehåller över
85.000 unika produkter, och marknadsföringskostnad som andel av
nettoförsäljning minskade under det föregående året.
* Dafiti bygger sin närvaro i Brasilien, Argentina, Chile, Colombia och
Mexico med ungefär 2.100 anställda. Bruttoantal ordrar efter
avbeställningar uppgick till 3,3m under 2013. Kundbasen ökade till 3m och
återkommande köpare stod för 69% av bruttoförsäljning efter avbeställningar
under första kvartalet 2014.
* Zaloras kundbas ökade till 1,6m under första kvartalet 2014 med 75% av
kunderna i åldersgruppen 18-35 år. Zalora är hem till ett stort antal
varumärken och erbjuder de mest eftertraktade varumärkena; försäljning av
eget varumärke stod för 32% av försäljningen under första kvartalet 2014. I
mars 2014 hade Zalora 17m besök på sina sidor varav 33% via mobiltelefoner.
* Jabong hade en kundbas uppgående till 2,9m i slutet av första kvartalet
2014. De 800,000 kunderna som under första kvartalet handlade på sidan
placerade i snitt 1,6 ordrar. Jabong når nu över 630 städer i Indien med
63% av försäljningen under första kvartalet från tier 2- och 3-städer.
* Namshi har haft över 100.000 kunder sedan start, och levererade 150.000
ordrar under 2013 till ett högt genomsnittligt ordervärde. De största
marknaderna är Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och Kuwait.

Bolag inom generell E-handel:
* Lazada nådde över 41m unika besökare varav 35% från mobiltelefoner under
första kvartalet 2014. Bolaget levererade 0.7m ordrar och hade nära 1
miljon aktiva kunder under första kvartalet. Bolaget fokuserar på sin
omvandling till en marknadsplatsbaserad affärsmodell, vilken för närvarande
står för cirka 40% av nettotransaktionsvärdet.
* Linio expanderar sin närvaro i Latinamerika från Mexico, Colombia,
Venezuela och Peru till åtta ytterligare marknader i regionen, och
adresserar därmed en total population om över 300m. Bolaget mottog över
200.000 ordrar under fjärde kvartalet 2013 med en kundbas överstigande
300.000.
* Jumia och Zando har byggt ledande närvaro på sex afrikanska marknader och
har haft en genomsnittlig kvartalsvis ordertillväxt om 66% sedan starten
2012. Bolaget erbjuder över 100.000 produkter från mer än 1.300 varumärken
inom mode och elektronik.

E-handelsbolag inom Heminredning:
* Home24 har byggt ett attraktivt sortiment om 85.000 unika produkter och har
etablerat sig som den naturliga platsen för köp av möbler online.
Lönsamheten per order är attraktiv med en genomsnittlig varukorg om över
200 EUR, positivt täckningsbidrag vid första köpet, och positiva
nöjdhetsbetyg från kunder. Idag genereras mer än 40% av intäkterna utanför
Tyskland.
* Westwing erbjuder sina produkter på elva marknader och har över 1.000
anställda. Bolaget hade per december 2013 447.000 aktiva kunder och under
fjärde kvartalet 364.000 ordrar varav köp från mobiltelefoner stod för mer
än en tredjedel av nettoförsäljningen. Lojalitet är en nyckelfaktor för
bolagets verksamhet, mer än 70% av de månatliga ordrarna kommer nu från
återkommande köpare.

För ytterligare information, besök
www.kinnevik.seeller kontakta:

-------------------------------------------------------------
|Lorenzo Grabau, Verkställande Direktör +46 (0)8 562 000 00 |
|Torun Litzén, Informationsdirektör +46 (0)8 562 000 83 |
| +46 (0)70 762 00 83 |
-------------------------------------------------------------
Investment AB Kinnevik är ett ledande svenskt investeringsbolag, inriktat på
aktivt och långsiktigt ägande. Kinnevik investerar huvudsakligen i innovativa
tillväxtbolag som med hjälp av teknik utvecklar nya tjänster med
konsumentfokus. De flesta av våra innehav finns inom sektorerna
kommunikation, E-handel, underhållning och finansiella tjänster. Kinnevik har
betydande ägarandelar i mer än 50 bolag i mer än 80 länder som tillsammans
sysselsätter 90 000 människor på fem kontinenter.

Kinnevik är en aktiv ägare och utövar sitt inflytande via portföljbolagens
styrelser. Bolaget grundades 1936 av tre svenska familjer, som fortsätter att
utöva ett aktivt ägarskap och uppmuntra entreprenörsandan i Kinnevik.

Kinneviks aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms lista för stora bolag under
kortnamnen KINV A och KINV B.

Pressmeddelande
http://hugin.info/1114/R/1787872/614041.pdf

---------------------------------------

This announcement is distributed by NASDAQ OMX Corporate Solutions on behalf of NASDAQ OMX Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: Kinnevik via Globenewswire

HUG#1787872

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.