Du är här

2018-07-12

Knowit: Hälften av svenskarna tar del av fake news minst en gång i veckan.

78% av svenskarna känner till begreppet fake news. Var tredje svensk
litar inte på svenska medier. Närmare tre av fyra delar inget
innehåll på sociala medier och fyra av tio har blivit mycket
vaksammare generellt kring vilken information man sprider vidare. Det
är några av slutsatserna i en undersökning som Knowit låtit genomföra
inför riksdagsvalet 2018.

I undersökningen, som genomfördes under våren 2018, visar det sig att
så många som 25 procent av svenskarna är oroade för att andra länder
ska manipulera nyhetsflödet inför riksdagsvalet i år. Hälften av de
tillfrågade ser att Sverige är ett tacksamt mål för att sprida
vilseledande information.

I och med att fake news tagit fart de senaste åren är också svenskarna
något skeptiska till de svenska medierna. Undersökningen visar att de
flesta fortfarande har förtroende för traditionella nyhetsmedier som
SVT, SR och dagspress, men så många som var tredje litar inte på
medierapporteringen. Endast fem procent litar på svenska medier, men
bara på kända journalister och lika många uppger att de litar på
nyheter via sociala medier.

- Närmare hälften, 47%, tror inte att fake news kan stoppas helt utan att det påverkar yttrandefriheten eller demokratin. 36% anser dessutom att ny teknik har försämrat möjligheterna att sprida korrekt information på nätet. Här tror vi tvärtom att ny teknik och nya innovativa lösningar framöver även kommer att kunna vara till hjälp när det gäller att avslöja missledande information, säger Christina Johansson, Kommunikationschef på Knowit.

Några ytterligare slutsatser från undersökningen:

· Ju högre utbildning - desto större förståelse har man för vad
begreppet fake news innebär.

· 73 procent delar sällan eller aldrig innehåll i sociala medier. 18
procent delar bara om man är säker på att innehållet är sant.

· 36 procent är oroade över framtiden för att sprida korrekt
information.

· 43 procent, instämmer helt eller delvis i att man alltid läser
villkoren innan man godkänner sin profil på sociala medier.

· 54 procent är inte särskilt oroade av att sprida felaktiga nyheter
vidare i sociala medier.

· 41 procent är mer vaksam kring vilken information man sprider.
· 32 procent, menar att fake news sprids medvetet av svenska
politiker och partier.

· 39 procent, litar alltid eller oftast på de fakta som politiker
presenterar.

· 31 procent, menar att förutsättningarna för att sprida korrekt
information på nätet det kommande årtiondet kommer vara ungefär samma
som idag.

· 37 procent menar att it både utgör en möjlighet och bäddar för nya
utmaningar eller problem vad gäller för den information som delas på
nätet.

Rapporten "Fake news och svenskarna - vem eller vad kan vi lita på i
digitaliseringen av samhället" i sin helhet finns att tillgå på
knowit.se eller genom angiven kontaktperson.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd via YouGov Sveriges Internetpanel. Ett
representativt urval av män och kvinnor, 18 år och äldre i Sverige,
avseende ålder, kön, region och partival vid senaste riksdagsvalet,
ingår bland respondenterna. Data vägdes utifrån kriterierna kön,
ålder och region mot bakgrund av en modell från Statistiska
Centralbyrån, så att resultatet är representativt för befolkningen i
förhållande till det totala antalet personer som har deltagit i
undersökningen.

För mer information, kontakta:

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, 070-542 1734 eller
christina.johansson@knowit.se

Om Knowit
Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som skapar unika kundvärden genom
att erbjuda digitala och gränsöverskridande lösningar från tre
affärsområden: Experience, Insight och Solutions. Det är förmågan att
kombinera kompetenser inom design och kommunikation,
managementkonsulting samt it, som skiljer oss från andra
konsultbolag. Vår kultur präglas av öppenhet, förståelse för kundens
affär, hög specialistkompetens och en vilja att ständigt utvecklas.
Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 2 100 medarbetare
representerade på 14 orter i Sverige och på fem i Norge samt en
vardera i Danmark, Finland, och Tyskland. Knowit AB (publ) är noterat
på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit,
besök gärna knowit.se

-----------------------------------------------------------
http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=502805...
http://mb.cision.com/Main/674/2573391/876868.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.