Du är här

2017-05-23

KOPPARBERGS: CIDERFÖRSÄLJNINGEN I UK ÖKADE MED 14% 1KV

STOCKHOLM (Direkt) Kopparbergs har under det första kvartalet fortsatt att
fokusera på sina "starka varumärken". På Systembolaget behåller Kopparberg
Päroncider och Sofiero Original sina positioner inom respektive segment.

Det skriver vd Peter Bronsman i delårsrapporten.

"Vi fortsätter vår fokusering på den brittiska cidermarknaden och under
perioden har vi ökat med 14 procent mot samma period förra året. Inom pubarna
(on-trade) behåller Kopparberg Cider sin position som det mest sålda
varumärket på flaska och på dagligvarukedjorna (off-trade) är vi fortfarande
det näst mest sålda varumärket", skriver vd:n.

På den brittiska marknaden har Kopparbergs under det första kvartalet lanserat
ett nytt Craftsegment, såväl inom cider som inom öl. Bolagets Craftcider går
under namnet Elk Warning medan dess Craftbeers samlas under namnet Wolf
Warning.

"Införsäljningen och mottagandet hos kund och konsument har varit positiv",
kommenterar vd:n.

Övriga länder som enligt Peter Bronsman börjat året bra är Spanien, Grekland,
Irland, Cypern och Australien.

Noterbart i rapporten för det första kvartalet är att Kopparbergs kassaflöde
från den löpande verksamheten uppgick till -32,8 miljoner kronor (85,4).
Bolaget ger i rapporten ingen explicit förklaring till den stora differensen
mot fjolårets nivå.
---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.