Du är här

2017-05-23

KOPPARBERGS: SPARKLING ROSÉ UK LÅNGT ÖVER FÖRVÄNTAN - VD

STOCKHOLM (Direkt) Kopparbergs fortsätter att mata ut produktnyheter inom
såväl cider- som ölsegmentet. Återlanseringen av Sparkling Rosé i
Storbritannien har gett mersmak och i sommar breddas distributionen samtidigt
som en ny light-cider vinner mark.

Det säger vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

Kopparbergs tvingades i höstas skjuta på lansering av den nya ciderdrycken
Sparkling Rosé i Storbritannien. Testförsäljning hos den brittiska
varuhuskedjan Asda avbröts och produkten återkallades eftersom några av
flaskorna gått sönder. Men i februari återlanserades Sparkling Rosé.

"Det har vi gjort nu med en oerhörd succé. Vi får se hur det går under
sommaren eftersom det är så pass nytt, men hittills har det gått långt över
förväntan och kunderna är riktigt nöjda. Vi kommer lansera det bredare, till
fler kedjor än Asda, nu i slutet av juli", säger Peter Bronsman.

Förra sommaren testade Kopparbergs en ny light-cider i 25 centiliters burkar
på den brittiska marknaden, en test som enligt vd:n föll väl ut.

"Kunderna gillade det och nu har vi dragit på och kommit in på fler och fler
kedjor så det ser riktigt bra ut. Det är ett nytt segment vi gått in i med
tre olika smaker av light-cider för den engelska marknaden", säger han.

Under 2016 lanserade Kopparbergs fruktölen Fruit Lager (Lemon&Lime), med
tyngdpunkt på Storbritannien.

Är det flera smaker av Fruit Lager på gång?

"Inte ännu. Vi vill sätta den första smaken innan vi lanserar nästa. Men vi
har en ny jättefin smak som vi kan lansera relativt snabbt och preliminärt
kan det bli i slutet av året", säger Peter Bronsman.

Bolaget har även, vilket angavs i delårsrapporten, lanserat ett nytt
Craftsegment på den brittiska marknaden under det första kvartalet, såväl
inom cider som inom öl. Bolagets Craftcider går under namnet Elk Warning
medan dess Craftbeers samlas under namnet Wolf Warning.

I tisdagens rapport stack kassaflödet från den löpande verksamheten ut genom
att landa på -32,8 miljoner kronor. Motsvarande period i fjol var det +85,4
miljoner.

Enligt Kopparbergs ligger förklaringen i lageruppbyggnad och kundfordringar,
men utfallet är enligt Peter Bronsman "helt normalt" och ingenting att oroa
sig för.

"För kunde vi producera efter hand men nu går våra maskiner 24 timmar om
dygnet i stort sett hela året och då binder vi mycket mer kapital i lager. Vi
har också mer kundfordringar i år eftersom vi ökat omsättningen", säger han.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.