Du är här

2018-08-23

Kronfågel: Världsmästare i storköksklassen väljer Kronfågels kyckling

Fazer Culinary Team är regerande världsmästare i storköksklassen och
kommer i höst att representera Sverige i Culinary World Cup. Nu har
laget valt Kronfågels hela Gårdskyckling som råvara till tävlingen.

Fazers matfilosofi bygger på deras passion för smak, miljö och ett
gediget hantverk, vilket speglar sig i teamets val av råvaror. När
teamet skulle välja vilken kycklingprodukt som skulle användas
utfördes ett blindtest för att avgöra vilken produkt som hade bäst
smak och struktur. Kronfågels hela Gårdskyckling blev bäst i test och
är därmed den råvara som laget valt att arbeta med.

- Vi är oerhört glada över att Fazer valde vår hela Gårdskyckling och
för det förtroendet som vi får som leverantör. Att Kronfågels
kyckling blev vinnaren i blindtestet visar att vår kyckling håller
högsta kvalité, säger Charlotte Rosta, Brand Manager på Kronfågel.

Lunchkockar som är experter på smakupplevelser
Medlemmarna i Fazer Culinary Team är dedikerade lunchkockar som har i
uppdrag att utveckla restauranger, med bland annat nya menyer och
arbetssätt. De är experter på lunch och teamet har flera fina meriter
i bagaget. Teamet har bland annat tagit guld under tävlingsdagen i
Olympiade der Köche i Tyskland 2012 och blev utsedda till
världsmästare i Culinary Word Cup 2014. Fazers ambition är att
servera lunch i världsklass och Fazer Culinary Team visar att det är
fullt möjligt att genomföra. Fazers kockar är experter på att skapa
smakupplevelser för stora sällskap och många personer åt gången.

- Vi är supernöjda och väldigt glada över att Kronfågel har valt att
samarbeta med oss. Kronfågels Gårdskyckling är saftig, fin och i en
perfekt storlek. Dessutom är det ett stort plus att kycklingen kommer
från svenska gårdar, säger Dan Assarsson, lagkapten för Fazer
Culinary Team.

Siktar mot guld i Luxemburg i höst
Just nu är Fazer Culinary Team i full fart med att träna och ladda
inför höstens stora utmaning - Culinary World Cup i Luxemburg. Temat
för tävlingen är Against food waste, vilket är helt i linje med
Fazers mission och hållbarhetsarbete. Teamet kommer att tävla i
storköksklassen.

Information om Kronfågels helkyckling
Kronfågels svenska gårdskyckling är Sveriges mest köpta kyckling. Det
är en matfågel av hög, jämn kvalitet och det lätta köttet har en
mild, angenäm smak.

För mer information kontakta gärna:
Charlotte Rosta, Brand manager Foodservice.
Tel: 0724- 02 34 88, e-post: charlotte.rosta@kronfagel.se

Kronfågel är Sveriges marknadsledande kycklingproducent. Vi
producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling.
Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största
producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa
med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland.
Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane,
Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi ca 3 000
medarbetare och har en omsättning på över 7,5 miljarder SEK.

Läs gärna mer på www.kronfagel.se.
-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/kronfagel/r/varldsmastare-i-storkoksklassen-va...
http://mb.cision.com/Main/8652/2557879/895158.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.