Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-11-04

Länsförsäkringar: Reflexens placering kan vara avgörande för cyklistens säkerhet

De vanligaste reflexvästarna med horisontella ränder kan ge falsk
säkerhet - forskning visar att om reflexränderna är vertikala så är
det mycket enklare för bilister att uppfatta när en cyklist planerar
att svänga.

Cyklister är den grupp som står för flest allvarligt skadade i
trafiken och samtidigt ökar antalet cyklister, särskilt i städerna.
Under 2015 skadades uppåt 1 850 personer i cykelolyckor.

+-----------------+----------------+-------------+----+
|År |Lindrigt skadade|Svårt skadade|Döda|
+-----------------+----------------+-------------+----+
|2014 |1 394 |239 |33 |
+-----------------+----------------+-------------+----+
|2015 |1 604 |241 |17 |
+-----------------+----------------+-------------+----+
|2016 (tom 17 okt)|Uppgift saknas |176 |15 |
+-----------------+----------------+-------------+----+

Antal skadade och döda i cykelolyckor hela landet. Källa Trafikanalys.

Bilister har svårt att tolka och förutse vad cyklisten kommer att göra
i till exempel en korsning. Med stöd av Länsförsäkringar har en grupp
forskare vid Högskolan Skövde tittat närmare på vilka rörelsemönster
vi som bilister söker och uppfattar hos cyklister.

Forskarna skapade experimentmiljöer där testpersoner fick följa
cyklister i dagsljus, skymningsljus och nattmiljö. Sen fick de bedöma
om de trodde att cyklisten skulle svänga eller fortsätta rakt fram.

- Resultaten var väldigt tydliga. När reflexerna var placerade
vertikalt så var det mycket enklare att förstå vart cyklisten var på
väg, om personen tänkte svänga eller inte, säger Maria Wedin,
trafikexpert på Länsförsäkringar. Det är en klar förbättring som
visar att rätt placerade reflexer gör stor skillnad.

Länsförsäkringar har nu tagit fram nya reflexvästar med vertikala
ränder. Västarna är tänkta för cyklister i första hand, men fungerar
också för mopedister och motorcyklister.

- Det allra bästa är när de vertikala ränderna fortsätter uppåt på
hjälmen eftersom huvudrörelserna är ännu lättare att läsa av. Då får
vi en riktigt tydlig signal om cyklisten tänker svänga eller inte. Vi
hoppas kunna bidra till att ta fram sådana hjälmar framöver, avslutar
Maria Wedin.

Tips när du ska cykla i skymning och mörker:

· Självklart är det bättre att bära en väst med horisontella ränder
än ingen alls - men allra bäst är en med vertikala ränder.

· Flera reflexer är bättre än en - och placera dem på leder som rör
sig.

· Reflexer på hjälmen har mycket stor effekt på hur dina
rörelsemönster uppfattas av andra trafikanter

· I mörker måste cykeln ha en lykta och reflex bak och fram samt
reflexer åt sidorna antingen på däck eller på ekrarna.

För mer information, kontakta gärna:
Maria Wedin, trafikexpert Länsförsäkringar, 073-96 413 45
Paul Hemeren, lektor i kognitionsvetenskap, Högskolan Skövde, 0500-44
83 14

Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50
Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda
länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB.
Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av
bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi
djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar
Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och
genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och
lån.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/lansforsakringar/r/reflexens-placering-kan-var...
http://mb.cision.com/Main/152/2115938/585122.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.