Du är här

2012-08-23

Lindab: Strategi 2009 har gett bättre tillväxt än mkn - VD

GREVIE (SIX) Byggmaterialbolaget Lindab har sedan den nya
strategin om att fokusera på egna styrkor och utvalda marknader
2009 växt 3-4 procent snabbare än den underliggande marknaden.
Det sade vd David Brodetsky på kapitalmarknadsdagen.

Strategin gick ut på att inom Ventilation fokusera på
kanalsystemdetaljer och distribution, att inom Building
Components fokusera på byggkomponenter för bostäder, och att
inom Building Systems fokusera på stora industriella byggnader.
Geografiskt skulle bolaget främst fokusera på Ryssland och CIS.

När strategin lades trodde bolaget på en starkare marknad
från 2011 och framåt än vad som har blivit fallet. Därför
sjösattes kostnadsbesparingsprogrammet som för helåret 2014 ska
ge bolaget och alla affärsområden en rörelsemarginal på 10
procent.

När programmet inleddes var marginalen för bolaget 6 procent.
Förbättringen ska till hälften komma från olika
marknadsinitiativ och hälften från kostnadsbesparingar och ökad
effektivitetsåtgärder. Skulle marknaden vara så svag att 2
procentenheters förbättring inte kan nås genom marknadsinitiativ
kommer ytterligare åtgärder att vidtas.

Marknadsinitiativ innebär bland annat selektiva
prishöjningar. På en svag marknad går det inte att genomföra
generella prishöjningar, säger Brodetsky. Men det finns även på
en svag marknad saker att göra på prissidan, vidhåller han.

Andreas Johansson, tel +46 31 350 64 83
andreas.johansson@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.