Du är här

2017-09-19

LIVSMEDEL: TYSKA KEDJOR TAR MARKNADSANDELAR I STORBRITANNIEN

STOCKHOLM (Direkt) Flera livsmedelshandlare har varit under press efter
Amazons köp av kedjan Whole Foods och trycket ser inte ut att avta.

I Storbritannien ritas matvarukartan snabbt om. Kedjan Ocado, som enbart
säljer livsmedel online, såg försäljningen växa med drygt 10 procent under
den tremånadersperiod som avslutades den 10 september. Totalt handlade
834.000 hushåll hos Ocado under perioden, vilket är det högsta antalet
hittills.

Snabbaste försäljningstillväxten i Storbritannien fanns hos Lidl, som växte
med hela 19,2 procent under tremånadersperioden. Den privatägda tyska
prispressarkedjan ökade samtidigt sin marknadsandel till 5,3 procent, att
jämföra med 4,6 procent motsvarande period i fjol.

Även den likaledes tyska budgetkedjan Aldi växer i rask takt: under perioden
ökade kedjan sin försäljning med 15,6 procent och marknadsandelen steg från
6,2 till 6,9 procent.

Amerikanska Wal-Mart har också verksamhet i Storbritannien - deras enhet Asda
ökade under den aktuella tremånadersperioden försäljningen med 1,5 procent.

I Sverige har den stenhårda internationella konkurrensen ännu inte fått samma
kraft. Både Axfood och Ica uppger sig ha tagit marknadsandelar under
sommaren.
---------------------------------------
David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.