Du är här

2018-07-19

Ljummen rapport från sportamore

E-handelsbolaget Sportamore redovisar ett resultat efter skatt på -5,3 miljoner kronor för det andra kvartalet 2018 (-3,4).

Rörelseresultatet blev -6,2 miljoner kronor (-3,4) och det justerade ebitda-resultatet landade på -3,6 miljoner kronor (0,4).

Nettoomsättningen uppgick till 206 miljoner kronor (173), motsvarande en tillväxt på 19 procent, ungefär samma takt på första kvartalet.

Förlusten på ebitda-nivå "speglar extra personalinsatser för att snabbt börja nyttja utbyggd automation, en ökad försiktighet i värdering av lager och att vi mot bakgrund av en sjunkande anskaffningskostnad per kund i perioden valt att intensifiera våra satsningar på nykundsanskaffning genom ökad allokering av marknadsföringsmedel", skriver bolaget i rapporten.

Bolaget förväntar sig att för helåret 2018 uppvisa ett positivt resultat, i enlighet med koncernens långsiktiga finansiella mål för 2020.

Det framgår av ett framåtblickande uttalande i delårsrapporten.

"Sportamore avser fortsätta sina satsningar på att öka kännedomen om bolaget och attrahera ytterligare kunder i syfte att stärka positionen i de nordiska marknaderna. Överordnat fokus på årsbasis kommer att vara att förbättra underliggande lönsamhet i både segmentet Sverige och i övriga Norden. Koncernens offensiva marknadsföringsansats kommer att fortsätta under tredje kvartalet i syfte att ha en så stor kundbas som möjligt in i det för helåret viktiga fjärde kvartalet", skriver Sportamore i rapporten.

Bolaget hade vid 13.50 gått ned med strax under 2 procent.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.