Du är här

2012-08-01

Loomis: Hoppas förhandling tappad Pendum-volym är klar 3 kv -VD

(SIX) Enligt kontanthanteringsbolaget Loomis påverkades den
organiska tillväxten i USA av att uppdragsvolymen från
amerikanska Pendums värdehanteringsverksamhet, som Loomis tog
över under våren 2011, har reducerats med cirka 15 procent sedan
förvärvet.

De tappade volymerna var väntade, och Loomis kommer inte
satsa extra på att försöka få upp dem igen. Loomis har inte den
filosofin att volym är viktigt, utan man ska jobba med de
volymerna som finns. Lösningen är inte att jobba med volymerna,
utan att jobba med kvaliteten och kostnaderna, uppger Loomis vd
Lars Blecko för Nyhetsbyrån SIX.

"Vi jobbar väldigt mycket med Safepoint och CMS i USA, och
CMS står för 24 procent av verksamheten i USA nu, vilket är upp
en hel del sedan Q2 i fjol. Det går åt rätt håll, vi växer på
CMS och Safepoint, men på den traditionella transportaffären är
det lite tuffare", säger Blecko, och tillägger att man inte
tänker göra något aggressivt på priser för att få upp volymen
där.

De volymerna som Loomis tappade i Pendum-affären skedde
initialt, och det var kunder som relativt snart bytte och ville
ha fler leverantörer. De sista sex månaderna har portföljen
varit stabil och det finns inte någon nedåtgående trend,
förklarar han.

Genom ett avtal med säljaren kommer Loomis att få
kompensation som täcker delar av, eller hela, bortfallet. SIX
frågar Blecko när det är tänkt att den kompensationen kommer.

"Vi har en syn och säljaren har naturligtvis en något
modifierad syn på hur mycket volym som är tappad, och varför,
och det förhandlar vi om nu. Det finns ju säkrade pengar på ett
konto som vi då ska komma överens om hur vi ska fördela.
Förhoppningsvis blir vi klara under det tredje kvartalet, om
semestrar och så vidare tillåter. Men det är tanken", säger Lars
Blecko.

Hur mycket pengar som det kan handla om har man inte uppgett
från Loomis sida, mer än att förlusterna är cirka 15 procent på
100 miljoner. Taket är med andra ord 15 miljoner, men Blecko
påpekar att det är maxutfallet, och att "det ska man väl inte
heller tro att det blir".

Efterfrågan av Loomis SafePoint, som är en avancerad lösning
för förvaring av kontanter i butiker och restauranger, uppges
utvecklas mycket positivt och är ett stort tillväxtområde.

Produkten som huvudsakligen har sålts i USA introduceras nu i
ökad omfattning även i andra länder, skriver bolaget i
rapporten.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.