Du är här

2018-03-07

Lyko Group AB: Lyko investerar i ökad varumärkeskännedom för att ta tillvara tillväxtmöjligheter

Lyko Group AB (publ) har beslutat att under 2018 öka investeringarna i
marknadsaktiviteter för att bredda kännedomen om Lykos varumärke.
Detta med syfte att ta tillvara den tillväxtpotential som finns i en
ökad varumärkeskännedom. Satsningen bedöms ge viss kortsiktig negativ
effekt på koncernens lönsamhet med en god potential till positiv
tillväxteffekt både kortsiktigt och över tid.

En varumärkesundersökning, genomförd av en extern aktör på uppdrag av
Lyko, visar på en stor potential i varumärkeskännedomen hos Lykos
målgrupp. De i målgruppen som känner till Lyko konverterar väl från
kännedom till köp vilket innebär att befintliga kunder uppskattar den
kundupplevelse som erbjuds. Undersökningen visade också att Lykos
varumärke idag associeras med positiva rationella värden så som brett
sortiment, prisvärt och enkel att handla hos. Kategorin skönhet drivs
till stor del av faktiska behov men också av upplevda behov varför
Lyko även fokuserar på att tillföra emotionella värden till
varumärket.

Lyko kommer under mars månad lansera ett nytt kommunikationskoncept
med fokus på breda räckviddsmedier. Målet med marknadsaktiviteterna
är dels att nå nya kunder genom att öka varumärkeskännedomen, dels
att fördjupa relationen med befintliga kunder genom att addera
emotionella värden till varumärket. Denna investering är ett viktigt
steg närmare Lykos vision - att vara det självklara valet för hårvård
och skönhet.

"Jag tror mycket på att öka kännedomen och att addera emotionella
värden. Att Lyko lyckats växa så kraftigt historiskt visar att de
kunder som känner till oss, gillar oss och också handlar av oss. Med
en ökad kännedom kring varumärket ökar vi också vår tillväxtpotential
avsevärt", säger Joanna Hummel, VD för Lyko, i en kommentar.

För mer information vänligen kontakta:

Joanna Hummel, VD Lyko

e-post: joanna.hummel@lyko.se, telefon: 070 286 26 82

Denna information är insiderinformation som Lyko Group AB (publ) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning
och information som Lyko Group AB (publ) är skyldigt att
offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen
lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 7 mars 2018 kl. 08.00 CET.

Om Lyko

Lyko Group AB (publ) är en hårvård- och skönhetspecialist med ambition
att förändra branschen. Vi har vårt ursprung i den professionella
hårvården. Med marknadens bredaste sortiment online, integrerade
butiker och salonger inspirerar och guidar vi kunden till sitt bästa
jag. Koncernen driver webbplatserna Lyko.se och Lyko.no samt 39
butiker i Sverige och Norge, varav 39 har tillhörande salonger.
Verksamheten sysselsätter närmare 500 personer. Lyko är noterat på
First North Premier. Avanza Bank är bolagets certified adviser. Besök
www.lyko.se för mer information.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/lyko-group-ab/r/lyko-investerar-i-okad-varumar...
http://mb.cision.com/Main/16447/2466058/801629.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.