Du är här

2018-03-07

LYKO: TILLVÄXT I FOKUS, SATSNINGAR TYNGER MARGINAL I ÅR - VD

STOCKHOLM (Direkt) Hårvårds- och skönhetsbolaget Lyko, som är listat på First
North, räknar med att ökade varumärkessatsningar pressar ebitda-marginalen
något i år. Fokus ligger dock på att driva kraftig tillväxt.

Det säger Lykos vd Joanna Hummel till Nyhetsbyrån Direkt med anledning av att
bolaget gått ut med ett pressmeddelande på onsdagen där
varumärkessatsningarna kommuniceras.

"Vi lämnar ingen exakt prognos, men vi bedömer att marginalen kommer att
pressas något i år. Det är därför vi går ut och informerar om de här
satsningarna", säger hon och hänvisar till den justerade ebitda-marginalen,
som under helåret 2017 låg relativt stabil på 7,5 procent (7,9).

Joanna Hummel betonar samtidigt att strategin går ut på att driva kraftig
tillväxt och förväntningarna är att marknadsföringssatsningarna ska ge
positiva effekter på tillväxten.

"Vår ambition är, redan innan vi gör det här, att växa snabbare än marknaden
och ta marknadsandelar", säger hon.

Enligt de långsiktiga målen är ambitionen att visa en årlig
försäljningstillväxt på 15-20 procent. Under 2017 växte Lyko med 18 procent
och under 2016 var tillväxten 29 procent.

Kan ni växa i enlighet med målet i år?

"Ja, det kommer vi definitivt att leverera mot."

Det tar emellertid några år till innan det långsiktiga lönsamhetsmålet, om en
ebitda-marginal på 10 procent, kan uppnås. Lykos pågående automatisering av
lagret, som väntas ge en rejäl hävstång på lönsamheten, blir klar under 2020.

"Full effekt av det ser vi 2021 med en viss effekt redan 2020, men då gör vi
ju hela övergången med en del kostnader för dubbla lager", säger Joanna
Hummel.

Även andra tillväxtdrivna satsningar görs i år, som påverkar lönsamheten på
kort sikt. Lyko går bland annat in i Finland under det andra kvartalet,
vilket väntas ge ett försäljningstillskott men en kortsiktig utspädning på
marginalen.

Exakt hur stora satsningarna i ökad varumärkeskännedom blir i år vill Joanna
Hummel inte uppge. Investeringarna i Googles sökordsannonseringstjänst
Adwords, i relation till omsättningen, kommer att ligga på ungefär samma nivå
i år jämfört med i fjol.

Utöver Adwords-investeringarna kommer Lyko nu öka marknadsföringen som syftar
till att bredda kännedomen om varumärket, vilket bolaget inte gjort tidigare
i någon större utsträckning.

"Vi behöver få upp vår relativa andel av kundtrafiken direkt till sajten för
att vi på sikt ska kunna dra ned Adwords-delen", säger Joanna Hummel.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.