Du är här

2017-09-06

MAVSHACK: KASSAFLÖDESMÅL KRÄVER ÄN HÖGRE FÖRSÄLJNINGSTAKT - VD

STOCKHOLM (Direkt) Videostreamingbolaget Mavshack, veckans First North-listade
kursraket, har som mål att bli kassaflödespositivt till årsskiftet och för
det krävs ytterligare ökning i försäljningstillväxten.

Det säger vd:n sedan fyra månader, Tommy Carlstedt, till Nyhetsbyrån Direkt på
onsdagen apropå ett pressmeddelande, som publiceras på eftermiddagen med
anledning av att aktiekursen ungefärligen har trefaldigats sedan i fredags.

"Mitt mål är att vi ska vara kassaflödespositiva till årsskiftet, och då måste
vi sälja ännu mer", säger han som svar på frågan om hur uthållig den
abonnemangsökning som bolaget rapporterade om i måndags - 17 procent fler
abonnemang sålda under augusti jämfört med juli - är.

Kassaflödet (från den löpande verksamheten, före förändring av rörelsekapital)
under Mavshacks hittills rapporterade månader i år, januari-juni, uppgick
till minus 4,4 miljoner kronor (-5,8), efter en omsättning på 8,3 miljoner
kronor (9,1). Under det andra kvartalet var facit minus 2,4 miljoner kronor
(-2,0).

Tommy Carlstedts mål, som han understryker är hans personliga och i linje med
hur han alltid strävat efter positivt resultat i de verksamheter han har
arbetat i, är på månadsbasis - det vill säga positivt kassaflöde senast under
december, men därmed inte nödvändigtvis på helårs- eller ens kvartalsbasis.

Målet har inte kommunicerats vare sig externt eller internt före
pressmeddelandet, säger han vidare, och det är därmed inte vad som ligger
bakom veckans branta kursuppgång.

"Det jag tror är att vårt börsvärde förra veckan på 12-13 miljoner kronor är
alldeles för lågt med tanke på hur företaget ser ut. Nu är vi tillbaka på
ungefär samma nivåer som vi var för ett år sedan. Återhämtningen har påbörjat
i takt med att vi gjort många bra saker, som vi har informerat om", funderar
Tommy Carlstedt om vad som kan vara bakgrunden till rusningen, som skett
under intensiv handel: en bit in på onsdagseftermiddagen har 60 procent av
aktiestocken omsatts.

Han nämner i sammanhanget ökad kostnadseffektivitet, och att försäljningen har
börjat ta fart igen tack vare i juli återupptagna samarbeten med olika
marknadsbyråer i Mellanöstern. Detta har underlättats av att Mavshack har
byggt om sina integrationer med telefonoperatörer i våras, förklarar vd:n.

På söndag, 10 september, börjar Mavshack sända damallsvenskan i fotboll i
Mellanöstern. Marknadsföringen har dragits i gång.

Verkar det finnas någon efterfrågan?

"Jag tror så här: vi har tidigare visat filippinsk volleyboll i Mellanöstern,
och sett att vi har arabiska prenumeranter. Därför testar vi nu
damallsvenskan och ser om vi får något intresse. Fotboll är ju en stor sport
i Mellanöstern."

Mavshack säljer tillgång till sitt utbud via "abonnemang" på en plattform, som
det kostar 6,99 dollar per månad att få tillgång till, eller - vanligast -
0,99 dollar per dag för dagspass som köps via bankkort. Abonnemangen är
bindningsfria och ger tillgång via mobila enheter till hela Mavshacks utbud,
det vill säga man kan inte välja bort enskilda inslag eller se någon enskild
match via "pay per view"-funktioner.

Under det andra kvartalet i år såldes drygt 600.000 abonnemang och intäkter på
3,4 miljoner kronor nåddes (men alltså ett negativt kassaflöde), vilket ger
ett genomsnitt på drygt 5:40 kronor per abonnemang. Enligt vad som hittills
rapporterats för det tredje kvartalet, juli och augusti, har drygt 400.000
abonnemang sålts.

Tommy Carlstedt säger på fråga om sin bakgrund att han har arbetat i Swedbank
mellan 2007 och 2015, senast som ansvarig för företagsaffären. Han är vd för
Mavshack sedan fyra månader, men har ännu inte köpt några aktier och vill
inte kommentera eventuella avsikter att köpa.

Sedan i fredags kväll har Mavshack-kursen rusat. Inkluderat onsdagens
intensiva handel summerar uppgången i skrivande stund, vid 14.20-tiden på
onsdagen, till nästan 200 procent, men sedan toppen i förmiddags har kursen
fallit nästan 20 procent.
Diagram: Mavshack senaste fem handelsdagarna.

Källa: Infront
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.