Du är här

2012-11-09

Meda: Lägre kostnader kompenserar för svag marginal -analytiker

(SIX) Medas bruttomarginal som för kvartalet inkom på 59,8
procent (63,4) och specialistläkemedelsförsäljningen är det som
ligger i fokus när Swedbanks läkemedelsanalytiker Johan Unnerus
kommenterar rapporten.

"Jag tycker det finns en del som oroar mer där och det är den
underliggande bruttomarginalen. De fortsätter att ha stöd från
OTC-produkterna (receptfria läkemedel SIX anm) och emerging
markets. Det här innebär också rimligtvis att det måste vara
väldigt svagt i mogna marknader för deras
specialistläkemedelsprodukter. Det tillsammans med att
bruttomarginalen är riktigt svag i kvartalet tycker jag är det
som sticker ut i rapporten", säger Swedbanks
läkemedelsanalytiker Johan Unnerus.

Ytterligare en analytiker noterar också den svaga
bruttomarginalen. En möjlig anledning till bruttomarginalens
svaga utfall skulle, enligt analytikern, kunna vara rabatter för
nylanserade produkter, som om de bokförs under kostnad för sålda
varor pressar marginalen.

Vidare framhåller analytikern att försäljnings- och
marknadsföringskostnaderna inte är högre än vad som låg i
förväntningarna

Även SEB Enskilda poängterar i en analys att bruttomarginalen
är rapportens svaga punkt. Den motverkades däremot av lägre
kostnader på marknadsföring än vad banken hade väntat sig,
vilket sammantaget gjorde att utfallet hamnade nära bankens egna
prognoser.

Meda ger i rapporten en utökad bild av allergiläkemedlet
Dymistas lansering, som har stora förväntningar förknippat med
sig. En analytiker hade som bolaget anger i rapporten väntat sig
att allerläkemedlet Dymista först skulle riktas mot specialister
för att sedan utökas i ett nästa steg.

"Om man tittar på hur receptförskrivningen har gått de första
veckorna tycker jag ändå det ser helt ok ut. Sedan är det svårt
att veta hur mycket mer som kommer i år", säger en analytiker
till SIX News.

Lanseringen av Dymista medförde en försäljning till
grossistledet på 31 miljoner kronor. "Det är framför allt vad vi
brukar kalla för 'pipeline fill', att du säljer till grossister
som köper på sig lager inför lanseringen", säger analytikern.

Medas helårsprognos som talar för ett ebitda-resultat på nära
3,9 miljarder kronor, 4,9 procent under analytikernas konsensus
enligt SIX Market Estimates. Däremot är Meda av tradition
försiktiga vid fastställandet av sina helårsprognoser.

Att bolagets helårsprognos ligger under analytikernas
förväntningar bör man enligt Johan Unnerus "inte sätta allt för
stor uppmärksamhet vid, men det är klart att när både
försäljning och bruttomarginal är sämre i det tredje kvartalet
då kanske det inte är lika försiktigt som det brukar vara. Det
är nästan så att deras prognos är relevant om man tittar på
deras historik eftersom de normalt kommer in så pass mycket
över", säger Unnerus.

En analytiker misstänker att Medas prognos, med tanke på att
bolaget brukar vara försiktiga, kan tolkas som att utfallet
väntas bli 13 miljarder kronor i försäljning på uppsidan och en
ebitda-marginal på uppsidan om 30 procent.

"Jag tror nog att marknaden kommer att justera ned sina
prognoser lite grand, men kanske inte så att de kommer hamna
under de här siffrorna", säger analytikern.

Meda handlas i skrivande stund upp 2,1 procent till 64,85
kronor.

"När man justerar för förvärv och valutaeffekter har man ändå
en positiv underliggande tillväxt. Så jag tror att det är rätt
mycket valuta som slår och det slår nog mer än vad marknaden
hade räknat med", säger en analytiker som förklaring till
aktiens uppgång". Analytikern tror att det inför rapporten även
kan ha funnits en oro för att Meda skulle dra på sig ökade
marknadsföringskostnader med tanke på lanseringen av Dymista.

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
magnus.bernet@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.