Du är här

2017-10-09

MEDIA: HÄLFTEN AV TV-TITTANDET SNART VIA BÄRBART - ERICSSON

STOCKHOLM (Direkt) De flesta är på väg att vänja sig av med linjär-tv och
föredrar att själva välja vad de ska se och när. Och till år 2020 sker
hälften av tv-tittandet i världen på bärbara datorer, surplattor, eller
mobiler.

Det bedömer telekombolaget Ericsson i en årlig enkätstudie om tv- och
mediavanor i 13 länder.

Mobilen dominerar över datorer och surfplattor och kommer att stå för en
fjärdedel av tittandet 2020, enligt studien från avdelningen Ericsson
Consumerlab. 70 procent ser tv eller andra rörliga bilder i mobilen.

Nästan 60 procent föredrar så kallad on demand, streamade bilder, i stället
för att acceptera utsändningar enligt kanalernas tablåer. Två av fem betalar
för någon streamingtjänst och i snitt använder tittarna 3,8 sådana tjänster.
Många räknar med att gå vilse i utbudet av appar.

TV- och mediabolag behöver nu koncentrera sig på att erbjuda tjänster som
verkligen är anpassade till den enskilde tittaren, enligt Anders Erlandsson
på Ericsson.

Studien baseras på omkring 20.000 enkätsvar från uppkopplade tittare i
åldrarna 16-69 i Brasilien, Indien, Italien, Kanada, Kina, Tyskland,
Ryssland, Sydkorea, Spanien, Storbritannien Sverige, Taiwan och USA. Urvalet
representerar ungefär en av jordens drygt sju miljarder människor, enligt
Ericsson.
---------------------------------------
David Hässler +46 8 5191 7916

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.