Du är här

2012-10-16

Media: Investeringarna backade med 7 % under september - MB

(SIX) Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges
Mediebyråers medlemmar, backade under september månad med nästan
7 procent jämfört med samma månad föregående år. Hittills i år
ligger dock de totala investeringarna i linje med 2011.

Den nedåtgående trenden för hela printkategorin håller i sig
och i september tappar även landsortpress kraftigt. Endast två
mediekategorier uppvisar tillväxt för månaden, radio och TV.
Totalt förmedlades under september nästan 1.2 miljarder kronor.

Det skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

"Givet den svaga makroekonomiska situationen tycker jag att
annonsmarknaden håller emot relativt väl. Vidare är det tydligt
att denna månad jämnar ut en del av de ganska kraftiga
periodiseringseffekter vi såg förra månaden och som
mediekategorierna bio och TV var tydliga exempel på", säger
Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

"Blickar vi framåt, förväntas efterfrågan inom TV i oktober
vara fortsatt hög även om vi kommer att jämföra den med
föregående års väldigt starka månad med fler faktureringsdagar.
Den enda riktigt tydliga negativa trenden förutom en lätt
avsvalning jämfört med rekordåret 2011 är att printkategorierna
tappar mark".

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.