Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-06-12

Media: Investeringarna sjönk med 17 % i maj - MB

(SIX) De svenska mediainvesteringarna backade med 17 procent
i maj jämfört med samma månad i fjol, enligt Sveriges
Mediebyråers medlemmar.

Ackumulerat innebär detta att investeringarna totalt i år är
likvärdiga med motsvarande period förra året, efter en stark
inledning. Totalt förmedlades knappt 1,2 miljarder under maj
månad.

Samtidigt står sig digitala medier sig stark, där
sökordsmarknadsföring uppvisar stark tillväxt. Kategorin "sök"
ökade med 12 procent under maj månad och 33 procent hittills
under 2012.

"Maj månad var särskilt svag för investeringarna i TV som är
den mediekategori som backar mest i absoluta tal.
Kalendereffekter tillsammans med en betydligt svagare
tittarutveckling för maj har i hög grad påverkat
investeringsmöjligheterna och leveranserna", kommenterade
Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Samtidigt fortsätter printkategorierna att backa, där
storstadspress är den kategori som står för det största tappet,
minus 22 procent i maj och minus 13 procent totalt under 2012.

Mediekategorierna radio och bio fortsätter sin svaga
utveckling och hittills i år har de backat med 17 respektive 15
procent.

Arvid Raa
arvid.raa@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.