Du är här

2012-08-14

Media: Investeringarna steg med 1 % i juli - MB

(SIX) De svenska mediainvesteringarna steg med 1 procent i
juli jämfört med samma månad i fjol, enligt Sveriges
Mediebyråers medlemmar.

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers
medlemmar, fortsatte under sommarmånaderna juni och juli att
utvecklas positivt. Efter årets sju första månader har de totala
investeringarna ökat med knappt 2 procent jämfört med samma
period föregående år. För månaderna juni och juli var ökningen
jämfört med motsvarande månader föregående år, 3 respektive 1
procent.

Ökningen förklaras till stor del av en fortsatt mycket stark
utveckling för mediekategorin TV, där investeringarna hittills i
år har ökat med drygt 9 procent. Totalt förmedlades under juni
och juli 1,5 miljarder kronor.

"Även om tillväxttalen för juni och juli är förhållandevis
försiktiga så är det glädjande att våra medlemmars
medieinvesteringar för årets sju första månader överglänser det
rekordstarka 2011. Att marknaden totalt håller volymen uppe
förklaras till stor del av den höga efterfrågan på TV-reklam och
de prishöjningar som skett där", säger Staffan Slörner, vd för
Sveriges Mediebyråer.

Joakim Johansson, tel +46 31-350 64 84
joakim.johansson@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.