Du är här

2012-09-20

Media: IRM sänker prognos för reklammarknad 2012 (Forts)

(Kompletterar tidigare nyhet med fler detaljer)

(SIX) Reklammarknaden kommer enligt IRM:s nya prognos endast
att växa marginellt med 0,1 procent under 2012. Det framgår av
ett pressmeddelande.

Den tidigare prognosen för 2012 var en ökning med 1,4 procent
från maj månad.

För 2013 spås en ökning med 0,9 procent, vilket är mindre än
den tidigare prognosen om 2,8 procent tillväxt som spåddes i
maj.

"Det andra kvartalet uppvisade svikande siffror för
reklammarknaden. Även allmänekonomin visade sig svagare än
vad bedömare trott, trots detta förväntar vi oss en liten
tillväxt under resten av året", berättar IRMs analyschef Tobias
Hedström i ett uttalande.

Både internetreklamen och TV-reklamen förväntas vara vinnare
under innevarande och nästa år, medan de tryckta medierna
upplever vikande tal. Förflyttningen av reklam från tryckta
medier till internet accelererar, skriver IRM som spår att den
samlade internetreklamen förväntas omsätta mer än den samlade
dagspressreklamen under helåret 2013.

Under 2013 förväntas reklammarknaden återigen omsätta lika
mycket pengar som under rekordåret 2008. En fortsatt växande
allmänekonomi gör att reklammarknaden fortsätter att växa, men i
fasta priser är vi ännu inte tillbaka till 2008 års nivå,
avslutar Hedström.

Arvid Raa, 031-350 64 78
arvid.raa@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.