Du är här

2012-12-06

Media: IRM sänker prognos för reklammarknad 2012 till -1,8 %

(SIX) Reklammarknaden kommer enligt IRM:s nya prognos att
minska med 1,8 procent under 2012 och sjunka 0,1 procent 2013.
Den tidigare prognosen för 2012 var en ökning med 0,1 procent.

"Den internationella lågkonjunkturen har drabbat den svenska
allmänekonomin vilket drar ner investeringarna i
marknadskommunikation", säger IRM:s analyschef Tobias Hedström i
ett pressmeddelande. "Vi har nu sett två kvartal med vikande
siffror men slutet av nästa år ser hoppfullt ut", fortsätter
han.

Både Internetreklamen och TV-reklamen förväntas fortsatt vara
vinnare även under 2013 medan de tryckta medierna upplever
vikande tal. Reklammarknaden har under de senaste åren sett en
förflyttning från tryckta medier till Internet, något som nu
accelererar. Totalt förväntas det köpta annonsutrymmet omsätta
nära 32 miljarder kronor under både 2012 och 2013, skriver IRM.

Under 2011 steg reklammarknaden med 4,6 procent.

Lars Johansson, tel +46 31 350 64 81
lars.johansson@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.