Du är här

2017-06-07

MEDIA: RADIO FORTSÄTTER VINNARSTREAK I SVENSKA MEDIEBAROMETERN

STOCKHOLM (Direkt) Medieinvesteringarna i Sverige minskade med 1,2 procent i
maj, jämfört med samma period i fjol, och uppgick till nära 1,4 miljarder
kronor.

Det visar mediebarometern som mäter medieinvesteringar som förmedlas via
Sveriges Mediebyråers medlemmar.

Ackumulerat under 2017 hittills har dock medieinvesteringarna ökat med 3,6
procent.

Mediekategorin radio uppvisar en fortsatt stark tillväxt och blev även den
stora vinnaren i maj.

"Vi är inne i en högkonjunktur som driver medieinvesteringarna uppåt. Maj var
en relativt odramatisk månad och de trender vi sett under en längre tid
håller i sig. Det gäller både förflyttningarna från print till digitala
medier, men även kategorin radios framfart", kommenterar Staffan Slörner, vd
för Sveriges Mediebyråer.

För print fortsätter nedgången och under maj minskade samtliga
printkategorier. Den kategori som hade det tuffast under maj var dagspress
kväll, som backade med 22 procent. Även mediekategorierna sök, DR/Annonsblad
och tv uppvisade en negativ tillväxt under maj.
---------------------------------------
Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.