Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-07-12

MenuCard AB: MenuCard femdubblar sitt kundunderlag genom att ingå avtal med Matas och upplever samtidigt fortsatt tillväxt

MenuCard AB ("MenuCard") meddelar idag att bolaget har ingått ett
avtal med den rikstäckande danska butikskedjan Matas om att en
partner-version av MenuCard-tjänsten ska göras tillgänglig för
medlemmarna i Matas lojalitetsprogram, Club Matas. Club Matas är en
av Danmarks största medlemsorganisationer med över 1,7 miljoner
medlemmar, vilket innebär att MenuCards kundunderlag (antal personer
som är tillgängliga och som får MenuCards service erbjuden), som idag
utgörs av cirka 400 000 medarbetare i företag som har ingått avtal
med MenuCard, ökas till cirka 2 miljoner. Detta motsvarar en mycket
stor del av den samlade danska marknaden. MenuCard upplever fortsatt
tillväxt på alla viktiga parametrar och avtalet med Matas är det
senaste i raden av nyheter som lägger grund till fortsatt kraftig
tillväxt under andra halvåret 2017.

Om avtalet med Matas
Matas är Danmarks största hälso- och kosmetikkedja med 286 butiker i
hela Danmark. En stor del av kunderna är medlemmar i kundklubben
(lojalitetsprogrammet) Club Matas och tjänar därmed bonuspoäng när de
handlar hos Matas, både i butiker, på nätet och genom partners.
MenuCard har nu ingått ett avtal med Matas om att en partner-version
av MenuCard-tjänsten ska göras tillgänglig för de över 1,7 miljoner
medlemmarna i Club Matas. Genom samarbetet kommer medlemmarna i Club
Matas erbjudas 10 % rabatt på restauranger i hela Danmark och
dessutom erhålla poäng i lojalitetsprogrammet vid besök på de
MenuCard-anslutna restauranger som deltar i Club Matas nya MenuCard
Partner-app (valfritt för restaurangerna). Lansering av
MenuCard-tjänsten för medlemmarna i Club Matas beräknas ske i slutet
av innevarande kvartal.

I Club Matas-avtalet realiserar MenuCard en intjäning per transaktion
på restauranger som är i nivå med, eller större än, den existerande
MenuCard-basmodellen där intjäningen är 3-5 % av bruttoomsättningen.
Styrelsen bedömer att detta avtal kan få stor betydelse för MenuCard,
både i form av ökad volym och intjäning, ett större värdeskapande för
deltagande restauranger och ett ännu starkare marknadsledarskap i
Danmark. Styrelsen bedömer också avtalet som en genväg till expansion
i andra storstäder och länder, eftersom en liknande partner-modell
för andra medlemsorganisationer skulle kunna etableras med liknande
framtida partners i andra länder. Omfattningen av och hastigheten med
vilken Club Matas-partnerskapet leder till ökad aktivitet och
omsättning i MenuCard är avhängig den kommunikation och
marknadsföring som genomförs till medlemmarna i Club Matas. MenuCard
samarbetar med Club Matas om marknadsföringen.

Cirka 4 av 5 kvinnor mellan 18 och 65 i Danmark är medlemmar i Club
Matas. Därmed kommer det finnas MenuCard-medlemmar som också är
medlemmar i Club Matas. Dessa kommer fritt kunna välja om de önskar
använda MenuCard Partner-appen (och få 10 % rabatt samt bonus) eller
om de önskar nyttja sin befintliga MenuCard-app med en kontantrabatt
som ofta är större, men utan bonus. Club Matas-medlemmar kommer också
kunna använda bonuspoäng på att äta på MenuCard-restauranger.
Betalningsgränssnittet på restaurangen kommer vara detsamma som
hittills i MenuCard-appen af hänsyn till igenkänningsbarhet för
servitören.

Kim Lykke Sommer, VD för MenuCard, kommenterar:
"Vi är mycket glada att MenuCard nu har ingått avtal med Matas om att
vår tjänst ska tillgängliggöras i deras lojalitetsprogram Club Matas.
Avtalet tillför en intressant ny dimension till vår affärsmodell och
jag ser god potential i samarbetet. Det visar även att den kritiska
massan i MenuCards kvalitetsrestaurangprogram och tillhörande app med
betalningstjänster nu väcker uppmärksamhet hos stora
lojalitetsprogram. Avtalet med Matas kommer dessutom i en tid när vi
upplever en god utveckling i bolaget med tillväxt gällande flera
viktiga parametrar, bland annat omsättning på restauranger och antal
besök som vårt system hanterar."

Henrik Engberg Johannsen, Informationschef för Matas, kommenterar:
"Vårt nya samarbete med MenuCard gör det ännu mer attraktivt att vara
medlem i Club Matas. Tjänsten med fördelar gällande restaurangbesök
som MenuCard tillför till vårt lojalitetsprogram ger en service och
ett mervärde till våra kunder som vi hittills har saknat. Samtidig
kommer partnerskapet främja många danskars kännedom och intresse för
MenuCard och passar bra ihop med vårt partner-community. Så det är på
alla sätt en win-win-situation."

Fortsatt tillväxt för MenuCard
MenuCard har under de senaste månaderna lyft verksamheten på ett
strategiskt vis, dels på utbudssidan genom inkludering av ledande
restauranger och möjlighet att få mat utkörd från dessa och dels på
efterfrågesidan genom den potentiella ökning av antalet användare som
samarbetet med Club Matas ger. Bolaget tecknade i mars 2017 avtal med
och inkluderade Danmarks ledande restaurangvarumärke, MASH, i
MenuCard-systemet. Därefter, i april 2017, ingick MenuCard avtal med
TAKEOUT, en ledande aktör inom utkörning av mat från
kvalitetsrestauranger. Denna tjänst innebär att alla
MenuCard-användare i Köpenhamnsområdet, genom MenuCard-appen, ska
kunna beställa och betala mat för utkörning från fler än 300
restauranger. Tjänsten är planerad att lanseras i slutet av
innevarande kvartal. MenuCard ingår nu även ett partneravtal med
Matas gällande inkludering i en av Danmarks största
lojalitetsprogram, Club Matas.

MenuCard upplever fortsatt tillväxt avseende alla viktiga parametrar.
MenuCard upplevde bland annat under juni 2017 nya rekord gällande
restaurangomsättning före och efter rabatter (1 164 000 DKK
respektive 1 013 000 DKK) och antal restaurangbesök hanterade i
MenuCard-systemet under en månad (1 105 stycken). Samtidigt anslöts
(nedladdning av appen samt registrering av personuppgifter och
kreditkort) fler än 100 nya MenuCard-användare per dag under vissa
dagar i juni 2017, vilket är en markant ökning jämfört med tidigare
månader.

Styrelsen bedömer att MenuCard står inför en mycket intressant
utveckling, som förväntas ta ytterligare fart under fjärde kvartalet
2017 när både TAKEOUT-tjänsten och partner-appen för Club Matas är
lanserade.

För mer information om MenuCard, vänligen kontakta:
Kim Lykke Sommer, VD MenuCard AB
Telefon: +45 23 83 20 25
E-post: kim@menucard.dk
https://menucard.dk/

Denna information är sådan information som MenuCard AB är skyldigt att
offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen
lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 12 juli 2017.

MenuCard grundades i Danmark och digitaliserar restaurangbesöket på
ett internationellt skalbart sätt. MenuCard är en app-baserad tjänst
som vänder sig till företag och deras anställda. Via appen kan
medarbetaren hantera allt från att få inspiration och att boka bord
till mobilbetalning med 10 - 30 procents rabatt och en redovisning av
restaurangbesöket som passar in i företagets administrativa system.
MenuCard samarbetar med fler än 150 företag som har över 400 000
anställda. MenuCard har även avtal med fler än 280
kvalitetsrestauranger. MenuCard erhåller en transaktionsavgift som
baseras på hur mycket restauranggästen spenderar vid besöket och
betaltjänsten är godkänd av danska Finanstilsynet, motsvarigheten
till den svenska Finansinspektionen.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/menucard-ab/r/menucard-femdubblar-sitt-kundund...
http://mb.cision.com/Main/15252/2306594/699634.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.