Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-09-20

MoxieTech Group AB: MoxieTech lanserar HR-Tech 2.0

MoxieTech's dotterbolag Work and Passion AB lanserar nu en digital
HR-tjänst med namnet wappare.se. Wappare.se är en helt ny mötesplats
där passiva arbetssökande synliggör sitt CV mot hundratals
potentiella arbetsgivare. Tjänsten erbjuder företag möjligheten att
leta bland 1000-tals anonyma CV'n och när man hittat en matchande
profil så fungerar det precis som på en traditionell e-handelsplats,
kundföretaget lägger CV:t i kundkorgen och sedan köper man det och
får därmed tillgång till kandidatens kontaktuppgifter. Utöver det
finns det ett antal värdehöjande funktioner som skapar mervärden för
så väl kandidaten som kundföretaget.

Fyra frågor till MoxieTech Groups koncernchef Ronny Siggelin

1. Hur ser du på digitaliseringen i HR branschen generellt?
Jag konstaterar att fler och fler branscher har fått stora utmaningar
när gemene mans beteende ändras i samband med att datavanan hos oss
ökar. Den yngre generationen tar mer eller mindre för givet att man
skall kunna utföra tjänster och köpa produkter via nätet. Ser man
generellt på branscher utanför rekryteringsbranschen så kan man
konstatera att de bolag som valt att inte se digitaliseringen av sin
verksamhet som ett av de viktigaste satsningsområdena har tappat sina
positioner på marknaden. Det här är en verklighet som alla bolag
kommer få leva med framöver, så också i HR branschen.

2.
Vad är bakgrunden till att MoxieTech valt att satsa på HR-tech?
Det handlar om att vara konkurrenskraftig i sin leverans. Självklart
finns det utrymme för tjänster i rekryteringsbranschen som inte är
digitaliserade men faktum är att även de "traditionella" tjänsterna
är beroende av digitala tjänster och verktyg idag.

MoxieTech påbörjade sin satsning inom HR-tech redan 2015 men det är
först nu vi är nöjda med produktutvecklingen och anser att det finns
en konkurrenskraftig produkt som fyller ett tydligt behov på
marknaden. Behovet identifierade vi genom vår befintliga
rekryteringsverksamhet och genom våra kunder som upplever en
förändring i hur arbetsmarknaden ser ut. Det blev helt enkelt svårare
och svårare att hitta rätt kandidater till våra rekryteringsuppdrag,
vilket leder till längre och än mer kostsamma processer.

De traditionella platsannonserna som branschen använder sig av för att
hitta lämpliga kandidater ger allt sämre resultat och att hitta
kandidater i våra egna nätverk eller på LinkedIn är också
tidskrävande. Våra undersökningar tyder på att det i många fall helt
enkelt är för tidskrävande för kandidaterna att själva bevaka
arbetsmarknaden.

Ca 70% av kandidaterna var öppna för nya jobberbjudanden men tidsbrist
var den största faktorn till att man inte aktivt sökte nytt jobb. Här
ser vi att det finns en tydlig affärsmöjlighet i att skapa en tjänst
där kandidaten bara behöver fylla i ett CV, därefter är man synlig i
vår marknadsplats där hundratals potentiella arbetsgivare kan
filtrera och söka igenom vår databas full av specialister och
kandidater.

Wappare.se är en helt fristående tjänst i MoxieTech-koncernen och jag
vill betona att det inte är en rekryteringstjänst utan en
marknadsplats där företag eller rekryteringsbolag kan hitta lämpliga
kandidater som är öppna för nya jobberbjudanden, något som vi är
först i Sverige med att göra.

3. Hur ser du på konkurrenterna till Wappare.se?
Vi ser inte att det finns några direkta tjänster som konkurrerar med
Wappare.se i dagsläget. Det finns några tjänster som kan anses som
indirekta konkurrerande men vi ser dem snarare som ett komplement
till en väldigt bred marknad med många olika behov. Det handlar
främst om tjänster som erbjuder möjligheter för kundföretag och
rekryteringsbolag att hitta lämpliga kandidater för sin rekrytering,
där LinkedIn används flitigast idag.

LinkedIn är ett socialt nätverk som man i första hand använder för att
bygga nätverk och kommunicerar kring sitt professionella liv. Det går
även att använda för rekryterande bolag som behöver hitta kandidater,
men det är inte LinkedIns primära syfte medan hela vår tjänst är
fokuserad på att hitta rätt kandidat för jobbet, en kandidat som
också är redo att byta jobb om erbjudandet är rätt.

Wappare.se skiljer sig genom att det är en renodlad marknadsplats där
vi redan har tusentals kandidater som registrerat sitt CV och
tydliggjort att man är öppen för nya jobberbjudanden. Vi har ingen
startavgift vilket gör att det är först när man vill komma i kontakt
med en kandidat som det kostar pengar, då har företaget redan kunnat
se vilka kompetenser och erfarenheter kandidaten sitter på.

På vår marknadsplats förväntar sig kandidaterna att man skall få
jobberbjudanden, vilket man nödvändigtvis inte gör på andra
plattformar dessutom får man också betalt. En annan av våra styrkor
är att en stor andel av våra kandidater redan har utfört ett
personlighetstest, vilket är ett ytterligare mervärde för
rekryterande bolag och en stor konkurrensfördel för oss. Vi ser att
wappare.se är ett utmärkt komplement till LinkedIn. Wappare.se är
förenklat sagt Sveriges största e-handelsplats för CV.

4. Var tror du att Wappare.se är om 2 år?
Wappare.se kommer definitivt vara en av de tjänster de flesta bolagen
går in i för att leta efter lämpliga kandidater och specialister. I
den aspekten kommer vi vara "top of mind". Anledningen är given, det
finns helt enkelt inget för kundföretagen att förlora genom att börja
leta kandidater på Wappare.se. Det kostar inget att leta bland alla
anonyma kandidater, kundföretaget betalar först när man hittat någon
intressant och vill få tillgång till deras kontaktuppgifter.
Wappare.se är den mest tidseffektiva tjänsten på marknaden och tid är
pengar för alla affärsverksamheter. Vidare så är tjänsten digital och
därmed skalbar. Att vår plattform är digital innebär också att det
finns många spännande möjligheter att integrera plattformen i andras
tekniska lösningar där 1+1 blir 3. Jag kan mycket väl tänka mig att
tjänsten skulle lämpa sig för en internationell satsning när rätt
tillfälle dyker upp då behoven och utmaningarna är liknande i andra
länder utanför Sverige.

Läs mer på: www.wappare.se

Frågor gällande detta pressmeddelande besvaras av:
Koncernchefen Ronny Siggelin
Tel: 0734-36 81 01
Ronny.siggelin@moxietech.se

(Ronny.siggelin@moxietech.se)

Mangold Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser.
Telefon: +46 (0)8 5277 5045

Om Bolaget: MoxieTech Group AB är en koncern som har sin huvudsakliga
verksamhet inom kompetensförsörjning och HR-Tech. Bolaget startade
sin verksamhet 2003. Bolaget har en uttalad förvärvsstrategi och fram
till och med idag har MoxieTech framgångsrikt förvärvat och
integrerat sju bolag. Bolaget är sedan 2015 noterat på Nasdaq First
North, handlas under kortnamnet MOXI (tidigare Maxk). 2018
genomfördes ett namnbyte från Maxkompetens Sverige AB till MoxieTech
Group AB med syftet att förenkla kommunikationen och särskilja
företagen inom koncernen. Varje år tillsätter MoxieTech över 1 800
jobb och har dagligen cirka 700 konsulter ute på uppdrag samt har
vårdgivaransvaret för cirka 25 000 elever.

Koncernen har fyra fristående affärsområden som var och ett har en
stark position på marknaden.

· Work and Passion AB är ett renodlat HR-Tech bolag som
huvudsakligen erbjuder digitala tjänster för HR branschen.

· Maxkompetens Konsult AB är med kontor i 7 städer en av de största
aktörerna i Sverige inom rekrytering och bemanning.

· Multiekonomerna J&M AB är en av de största aktörerna i Sverige
inom Ekonomikonsultation, redovisning och lön.

· SkolPool Sverige AB som är marknadsledare i Sverige inom
elevhälsa.

Koncernens signum är att vara marknadsledare inom digitalisering av
tjänster inom kompetensförsörjning.

MoxieTech Group AB (Publ) är en koncern som har sin huvudsakliga
verksamhet inom kompetensförsörjning och HR-Tech. Koncernen har fyra
fristående affärsområden som vart och ett har en stark position på
marknaden.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/moxietech-group-ab/r/moxietech-lanserar-hr-tec...
http://mb.cision.com/Main/13419/2623124/912652.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.