Du är här

2012-12-03

MQ: Har identifierat ytterl besparingar på 15 Mkr

(SIX) Modekoncernen MQ har under det första kvartalet
planenligt förstärkt marknadsföringsaktiviteterna med bredare
täckning och ökad intensitet, dels för att driva försäljning i
en fortsatt tuff marknad men också i varumärkesstärkande syfte
genom lanseringen av ett nytt kommunikationsuttryck. Den svagare
försäljningen i kombination med ökad investering i media
påverkar rörelseresultatet (ebit). Varulagret är välbalanserat
då en stor del av de tidiga höstvarorna är sålda.

Det framgår av ett pressmeddelande.

"Självklart är vi inte nöjda med utfallet för kvartalet där
det tidiga höstsortimentet medförde en särskilt svag försäljning
i oktober. Det nuvarande sortimentet är bättre och försäljningen
i november har stabiliserats, men försäljningstappet tidigare
under kvartalet i kombination med ökad investering i media leder
till ett lägre resultat", säger Mats Gärdsell, vd för MQ.

Utöver det tidigare kommunicerade åtgärdspaketet på cirka 30
miljoner kronor på årsbasis, har bolaget identifierat
ytterligare besparingar om cirka 15 miljoner kronor per år vilka
successivt kommer att genomdrivas från och med december.
Besparingarna kommer att få full effekt under innevarande
räkenskapsår.

Styrelsens förslag om en utdelning på 0,87 kronor (1,10) per
aktie kvarstår.

Joakim Johansson, tel +46 31-350 64 84
joakim.johansson@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.