Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-07-21

MR GREEN: FOKUS DANMARK & UPPGRADERAD SPORTBOK 2H - VD

STOCKHOLM (Direkt) Mr Greens marknadsföringskostnader i det andra kvartalet
sjönk till 32 procent av intäkterna från första kvartalets 36 procent. Dock
väntas kostnaderna stiga de kommande kvartalen.

Det säger speloperatörens vd Per Norman i en rapportkommentar till
Nyhetsbyrån.

"Det kommer nog att bli högre marknadsföringskostnader i de kommande
kvartalen, mer i nivå med det första kvartalet i år och det fjärde kvartalet
förra året. Vi har ju en lansering i ett nytt land, Danmark, och en
uppgraderad sportbok. Plus en del andra saker", säger han.

I år väntas marknadsföringskostnaderna ligga närmare 35 procent än 32 procent
låter vd:n förstå.

På längre sikt bör dock marknadsföringskostnaderna komma ned mot 30 procent om
bolaget ska nå sitt ebitda-mål, enligt Per Norman. Ebitda-marginalmålet är 20
procent på medellång sikt, med 15 procent som mål på lång sikt.

Det andra kvartalet innebar ett rekordresultat och en intäktstillväxt med
drygt 36 procent.

"Jag är nöjd med kvartalet. Det är ett bra kvartal med bra tillväxt och bra
resultat men det är i linje med den plan och affärsstrategi som vi lagt och
det är roligt att det visar sig i siffrorna också. Vi har ju även en hel del
i pipelinen", kommenterar spelchefen.

Starten på juli, som är i nivå med det andra kvartalet, kommenterar han:

"Det fortsätter ju enligt vår plan. Våra första tre veckor här har varit
starka".

Ser du några orosmoln?

"Det är en hård konkurrens och det kommer en del regleringar som vi dock är
positiva till. Regleringarna kommer att ändra spelbranschen, men det är inget
som vi ser som ett orosmoln. Det kommer en konsolidering som vi vill vara del
av", säger han.

Apropå förvärvsmöjligheter kommenterar vd:n:

"Vi tittar på nya marknader genom geografisk expansion eller på marknader där
vi redan är. Det är främst Europa som gäller. Vi tittar huvudsakligen på
operatörer men även affiliate-tillgångar skulle kunna bli aktuellt".

Vid 11-tiden hade spelaktien stigit med hela 14 procent efter sekventiellt
sjunkande marknadsföringskostnader och rekordresultat samt en fin start på
det tredje kvartalet.
---------------------------------------
Henrik Svensson +46 8 5191 7924

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.